کد خبر: ۳۳۵۳۵
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۷

تشخیص تومور مغز از طریق آزمایش ادرار امکان‌پذیر می‌شود

محققان دانشگاه ناگویا در ژاپن از دستگاه جدیدی برای شناسایی پروتئین کلیدی غشای موجود در ادرار استفاده کرده‌اند که نشان می‌دهد بیمار دارای تومور مغزی است یا خیر.

به گزارش «نبض فناوری»، این پروتئین می‌تواند برای تشخیص سرطان مغز، جلوگیری از نیاز به آزمایش‌های تهاجمی و افزایش احتمال تشخیص زود هنگام تومورها برای جراحی استفاده شود. این تحقیق همچنین می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای برای تشخیص انواع دیگر سرطان داشته باشد. این تحقیق در ACS Nano منتشر شد.

اگرچه تشخیص زودرس بسیاری از انواع سرطان به افزایش میزان بقای سرطان کمک کرده است، اما میزان بقا برای تومورهای مغزی بیش از ۲۰ سال تقریباً بدون تغییر باقی مانده است. این موضوع تا حدودی به دلیل تشخیص دیرهنگام آنها است. پزشکان اغلب تومورهای مغزی را تنها پس از شروع علائم عصبی مانند از دست دادن حرکت یا گفتار کشف می‌کنند، که در این زمان تومور به اندازه قابل توجهی رسیده است. تشخیص تومور هنگامی که هنوز کوچک است و شروع به درمان در اسرع وقت ، باید به نجات جان کمک کند.

یک علامت احتمالی مبنی بر اینکه فرد تومور مغزی دارد، وجود وزیکول‌های خارج سلولی مربوط به تومور (EV) در ادرار آنها است. EVها وزیکول به اندازه نانو هستند که در عملکردهای مختلفی از جمله ارتباط سلول به سلول نقش دارند. از آنجا که افراد بیماران مبتلا به سرطان مغز انواع خاصی از پروتئین های RNA و غشایی دارند، می‌توان از آنها برای تشخیص وجود سرطان و پیشرفت آن استفاده کرد.

بسیاری از EV سلول‌های سرطانی به طور پایدار وجود دارند و بدون شکستن از طریق ادرار دفع می‌شوند. تاکائو یاسویی دانشیار دانشکده مهندسی دانشگاه ناگویا، معتقد است که تست ادرار مزایای بسیاری برای شناسایی تومور مغز دارد. وی می‌گوید: «بیوپسی مایع با استفاده از بسیاری از مایعات بدن قابل انجام است ، اما آزمایش خون تهاجمی است. آزمایش ادرار یک روش مؤثر، ساده و غیر تهاجمی است زیرا ادرار حاوی بسیاری از زیست مولکول‌های مهم است که می‌توانند برای شناسایی بیماری ردیابی شوند.»

یک گروه تحقیقاتی به سرپرستی یاسویی و پروفسور یوشینوبو بابا از دانشگاه ناگویا، با همکاری انستیتوی نوآوری دانشگاه ناگویا و دانشگاه توکی ، پلتفرم تجزیه و تحلیل جدیدی را برای استفاده از نانوسیم برای شناسایی تومور مغزی ایجاد کرده است. آنها دو نوع خاص از پروتئین‌های غشائی EV، معروف به CD۳۱/CD۶۳، را از نمونه ادرار بیماران مبتلا به تومور مغز شناسایی کرده‌اند. جستجوی این پروتئین‌ها می تواند پزشکان را قادر به شناسایی بیماران تومور قبل از ایجاد علائم کند.

یاسویی گفت: «در حال حاضر، روش‌های جداسازی و تشخیص EV به بیش از دو ابزار و یک روش برای جداسازی و سپس تشخیص EV ها نیاز دارند.سنجش مبتنی بر نانوسیم می تواند در یک مرحله و با یک ابزار EVها را با استفاده از جداسازی کرده و تشخیص دهد. در آینده، کاربران می‌توانند نمونه‌ها را از طریق روش ما بررسی کنند.»

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی