کد خبر: ۳۳۵۴۹
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

الهام از موجودات دریایی برای ساخت ربات های کاشف اقیانوس های دیگر سیارات

اگر بخواهید ربات‌هایی برای اکتشاف اقیانوس‌ها در سیارات دیگر طراحی ‌کنید، نیاز به ابزاری مستحکم، همه‌کاره و آسان برای حمل با یک فضاپیما دارید. لذا ربات های نرم تن که از موجودات دریایی الهام گرفته شده باشند، انتخاب مناسبی هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، سالپ ها نوعی آب دزدک دریایی بوده و حیوانات کوچکی هستند که در اقیانوس های سراسر جهان یافت می شوند. آنها آب را از طریق بدن بشکه ای شکل ژلاتینی خود پمپاژ می کنند تا از طریق دریا حرکت کنند. آنها بخشی از چرخه زندگی خود را به تنهایی می گذرانند و بخشی از آن را در زنجیره های طولانی با دیگر سالپ ها مرتبط می کنند.

دانشمندان دانشگاه بریستول به رهبری محققی به نام والنتینا لو گاتو، ربات‌های آزمایشی زیر آبی را با الهام از این موجودات ساخته اند و نام روبوسالپ را برای آنها انتخاب کرده اند.

هر کدام از این ربات ها دارای بدنه سیلیکونی نرم لوله ای شکل هستند که در داخل آن یک موتور الکتریکی و نیز پروانه ای به سبک پهپادها قرار دارد. این ملخ دو طرفه آب را از طریق بدنه خود می کشد و به ربات اجازه می دهد تا به سمت بالا و پایین یا عقب و جلو حرکت کند. این پیشرانه‌ ساده تنها امکان انجام حرکات نسبتاً ابتدایی را فراهم می‌کند.

برای غلبه بر چالش های ناشی از این محدودیت، ربات های مذکور می توانند به یکدیگر متصل شوند و ساختارهای چند رباتی را تشکیل دهند تا بتوانند شبیه به یک شناور واقعی مانور دهند. برخی از این ربات ها می توانند برای رانش افقی و برخی دیگر می توانند برای رانش عمودی استفاده شوند.

مزیت این روش آن است که اگر یکی از ربات های گروه از کار بیفتد، بقیه می توانند خلا نبود آن را جبران کنند. همچنین این امکان وجود دارد که چندین ربات به صورت گروهی ولی به طور مستقل به یک مقصد در زیر آب سفر کنند، سپس از هم جدا شوند تا وظایف جداگانه‌ای را به صورت مجزا انجام دهند و پس از آن دوباره به یکدیگر متصل شوند.

لو گاتو گفت: « این ربات ها به دلیل وزن کم و استحکام برای ماموریت های اکتشافی در زیر آب های فرازمینی و در سایر سیاره ها ایده آل هستند، به عنوان مثال، می توان از آنها در اقیانوس زیرسطحی در قمر مشتری موسوم به اروپا استفاده کرد.»

منبع/ فارس

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی