کد خبر: ۳۳۵۵۰
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۰

آیا ایران می‌تواند به اینترنت ماهواره‌ای دست‌ یابد؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: در آینده‌ای نزدیک ایران می‌تواند سیستم GIS اختصاصی خود را تعریف کند و از فناوری GPS بومی بهره‌مند شود؛ درواقع اگر بتوانیم به این سیستم دست‌ یابیم، به مرور زمان می‌توانیم از اینترنت ماهواره‌ای ملی نیز رونمایی کنیم.

به گزارش «نبض فناوری»، محسن منتظری، با اشاره به فعالیت‌های کشور در حوزه هوافضا اظهار کرد: تا پیش از قرار گرفتن ماهواره خیام در مدار، معمولاً ماهواره‌هایی که توسط ایران ارسال می‌شد، کمتر از شش ماه فعالیت داشت.

وی افزود: درواقع وجود این نوع از ماهواره‌ها برای پیشرفت ایران در حوزه هوافضا لازم بود و همچنان نیز باید فعالیت‌های کشور در این حوزه با شتابی بیشتر ادامه یابد تا بتوانیم به نقطه‌ای که متناسب با جایگاه ایران است، دست یابیم.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: صنایع فضایی ایران باید به‌گونه‌ای فعالیت کند که بتواند با کشورهای فعال در حوزه هوافضا که از تکنولوژی ماهواره‌های پیشرفته برخوردار هستند، رقابت کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های کشور گفت: در آینده‌ای نزدیک ایران می‌تواند سیستم GIS اختصاصی خود را تعریف کند و از فناوری GPS بومی بهره‌مند شود؛ درواقع اگر بتوانیم به این سیستم دست یابیم، به مرور زمان می‌توانیم از اینترنت ماهواره‌ای ملی نیز رونمایی کنیم.

منتظری در همین رابطه افزود: در آینده صنایع فضایی کشور قادر خواهد بود از ماهواره‌های بومی خود برای ناوبری‌های هوایی استفاده کند. در حال حاضر ناوبری هوایی کشور وابسته به ناوگان هوایی جهانی است.

وی تصریح کرد: درواقع تمام ناوبری‌های هوایی بر اساس GPS فعالیت می‌کند که این سیستم به تعداد زیادی ماهواره متصل است؛ این ماهواره‌ها هنگام مسیریابی از طریق تلفن همراه نیز قابل مشاهده است.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: در صورتی که بتوانیم سیستم ناوبری را به ماهواره‌های بومی خود متصل کنیم، نه تنها از نظر امنیتی شرایط بهتری خواهیم داشت، بلکه سیستم راهبری نیز بهبود می‌یابد و جایگاه ایران در جهان تثبیت می‌شود.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی