کد خبر: ۳۳۶۰۱
|
۲۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

نمونه‌های مریخ در چنگ مریخ‌نورد «استقامت»

مریخ‌نورد استقامت به تازگی مجموعه‌ تصاویری از لوله‌های حاوی نمونه‌های ذخیره‌شده از سیاره مریخ را به نمایش گذاشته است.

به گزارش «نبض فناوری»، فیز اعلام کرد، مریخ نورد استقامت (Perseverance) به تازگی تصویری پانوراما از لوله‌های ذخیره نمونه‌ خود منتشر کرده است که این امر، نقطه عطفی بزرگ برای این ماموریت و اولین مجموعه نمونه‌های ذخیره‌شده توسط وسیله ساخته دست بشر در سیاره‌ای دیگر است.

این تصویر پانوراما که از ۳۶۸ تصویر ارسال‌شده به زمین که به هم چسبیده شده‌اند، تشکیل شده است، تصویر بیش از یک ماه عملیات قرار دادن دقیق و نقشه‌برداری ۱۰ لوله تیتانیومی را نشان می‌دهد.

هشت مورد از این لوله‌ها با سنگ و سنگ‌پوشه پر شده‌اند. این مریخ نورد در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ با استفاده از دوربین «Mastcam-Z» خود این تصاویر را ثبت کرد. این لوله‌های ذخیره، مجموعه‌ای پشتیبان از نمونه‌هایی هستند که می‌توانند در آینده توسط ماموریت بازگشت نمونه مریخ به زمین بازیابی شوند. هدف این ماموریت آوردن نمونه‌های مریخ برای مطالعه دقیق‌تر به زمین است. این مریخ نورد عملیات ذخیره کردن را در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز کرد.

نمونه‌های مریخ در چنگ مریخ‌نورد «استقامت»

این پرتره ثبت شده توسط ناسا، محل ۱۰ لوله ذخیره نمونه را نشان می‌دهد. نمونه «امالیک» که نزدیکترین لوله به مریخ نورد است، حدود ۱۰ فوت(۳ متر) دورتر از آن قرار دارد. نمونه‌های «مجیک» و «مالای» در دورترین فاصله‌شان تقریباً ۱۹۷ فوت(۶۰ متر) از مریخ نورد فاصله دارند.

لوله‌های اولیه در شکم اسقامت قرار دارند که این مریخ‌نورد آن‌ها را همراه با نمونه‌های بعدی که در طول ماموریت ذخیره خواهند شد، به عنوان بخشی از یک ماموریت به یک کاوشگر بازیابی نمونه (Sample Retrieval Lander) منتقل خواهد کرد. استقامت این نمونه‌های ذخیره شده را در منطقه‌ای از دهانه جیزرو (Jezero) به نام «Three Forks» ذخیره می‌کند. این منطقه به دلیل مسطح بودن و نداشتن موانعی مانند تخته سنگ‌های بزرگ که می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند، انتخاب شده است.

نمونه‌های مریخ در چنگ مریخ‌نورد «استقامت»

این تصویر، فتومونتاژ هر یک از لوله‌های ذخیره نمونه را نشان می‌دهد که توسط مریخ‌نورد استقامت ناسا در منطقه‌ای از دهانه جیزرو به نام «Three Forks»ذخیره شده است.

در حالی که سطح مریخ در حال حاضر سرد، خشک و به طور کلی برای زندگی غیرقابل سکونت است، مریخ باستانی احتمالا شبیه زمین بوده و می‌توانسته از حیات میکروبی پشتیبانی کند.

نمونه‌هایی که استقامت جمع‌آوری می‌کند، می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا دریابند که آیا نشانه‌هایی از حیات در مکانی مانند دهانه جیزرو اثری از خود بر جای گذاشته است یا خیر. دهانه جیزرو محل یک دریاچه باستانی است و دانشمندان بر این باورند که زمانی می‌توانسته میزبان حیات بوده باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه آیا واقعاً حیات در مریخ باستانی رشد کرده است یا خیر، دانشمندان باید نمونه‌هایی را به آزمایشگاه‌های زمینی برسانند تا آزمایش‌های دقیق‌تری نسبت به آزمایش‌هایی که روی مریخ‌نورد امکان‌پذیر است، انجام دهند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی