کد خبر: ۳۳۶۶۵
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

خاموشی غیرمنتظره یکی از تجهیزات کاوشگر خورشیدی «پارکر»

مقامات ناسا در بیانیه‌ای گفتند که یکی از تجهیزات کاوشگر خورشیدی «پارکر» به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، یکی از تجهیزات «کاوشگر خورشیدی پارکر»(Parker Solar Probe) ناسا در آخر هفته گذشته به طور غیرمنتظره‌ای خاموش شد اما جای نگرانی نیست و گروه ماموریت انتظار دارند که به زودی دوباره روشن شود.

مقامات ناسا در یک بیانیه مختصر در مورد کاوشگر خورشیدی پارکر توضیح دادند که فضاپیمای بررسی‌کننده خورشید، یکی از تجهیزات خود موسوم به «EPI-Hi» را در ۱۲ فوریه خاموش کرد؛ در حالی که یک بخش نرم‌افزاری در حال بارگذاری روی آن بود.

در ادامه بیانیه آمده است: یک هیئت بررسی ناهنجاری تشخیص داد که EPI-Hi پیش از بارگیری کامل بخش جدید، پیش از موعد روشن شده بود. دستگاه برای چندین هفته خاموش خواهد ماند زیرا هندسه بین کاوشگر، خورشید و تداخل فرکانس رادیویی خورشیدی، مانع از عملکرد خوب آن می‌شود. انتظار می‌رود که EPI-Hi پس از این دوره خاموشی، پیش از اینکه فضاپیما پانزدهمین پرواز از نزدیک خورشید را در ۱۲ مارس آغاز کند، به عملکرد عادی خود بازگردد.

مقامات ناسا در این بیانیه خاطرنشان کردند که کاوشگر خورشیدی پارکر به طور کلی سالم باقی می‌ماند.

کاوشگر خورشیدی پارکر در اوت سال ۲۰۱۸ طی یک ماموریت ۱.۵ میلیارد دلاری برای بررسی خورشید، برفراز موشک «دلتا ۴ هوی»(Delta IV Heavy) پرتاب شد.

هدف دانشمندان از این ماموریت، حل کردن چندین معمای خورشیدی است؛ از جمله مهم‌ترین آنها اینکه چرا جو بیرونی خورشید یا تاج خورشیدی، بسیار داغ‌تر از سطح آن است و باد خورشیدی حاوی ذرات باردار که دائما از خورشید منتشر می‌شود، چگونه به سرعت‌های باورنکردنی خود می‌رسد.

کاوشگر خورشیدی پارکر بیشتر داده‌های خود را در طول پروازهای متهورانه بسیار نزدیک به خورشید جمع‌آوری می‌کند که فضاپیما را در معرض دماهای خشن قرار می‌دهند و آن را به سرعت‌های فوق‌العاده‌ای می‌رسانند.

این پروازها تقریبا هر پنج ماه یک بار انجام می‌شوند. ماموریت بعدی که پانزدهمین ماموریت تا به امروز خواهد بود، در ۱۷ مارس به اوج خود می‌رسد.

همان گونه که از نام آن پیداست، EPI-Hi برای اندازه‌گیری ذرات خورشیدی با انرژی بالا طراحی شده است. این یکی از دو آشکارساز ذرات، همراه با «EPI-Lo» است که به همراه یکدیگر، تجهیزات تحقیقات علمی یکپارچه خورشید را در فضاپیما تشکیل می‌دهند.

کاوشگر خورشیدی پارکر به سه مجموعه تجهیزات دیگر شامل «آزمایش میدانی»(Fields Experiment)، «تصویرگر میدان وسیع برای کاوشگر خورشیدی»(WISPR) و «بررسی آلفاها و پروتون‌های الکترون‌های باد خورشیدی»(SWEAP) نیز مجهز است.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی