کد خبر: ۳۳۷۵۸
|
۰۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

مریخ‌نورد ژورانگ چین برای چندین ماه بدون حرکت باقی مانده است

طبق تصاویری که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) منتشر شده، مریخ نورد ژورانگ (Zhurong) چین از سپتامبر بدون حرکت بوده است.

به گزارش«نبض فناوری»مریخ نورد ژورانگ (Zhurong) چین در ماه مه سال 2021 روی سیاره سرخ فرود آمد. در دی‌ماه گفته شده بود که ارتباط دانشمندان با مریخ‌نورد ژورانگ قطع شده است و تصاویری که توسط مدارگرد شناسایی مریخ ناسا (MRO) منتشر شده نشان می‌دهد که مریخ‌نورد چینی حداقل در پنج ماه گذشته هیچ حرکتی نکرده و چین تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

دوربین HiRISE مدارگرد تصاویری از مریخ نورد Zhurong را در تاریخ‌های 11 مارس 2022 (20 اسفند 1400)، 8 سپتامبر 2022 (17 شهریور 1401) و 7 فوریه 2023 (18 بهمن 1401) گرفته است. با تجزیه و تحلیل موقعیت مریخ نورد در این تصاویر، می‌توان متوجه شد که ژورانگ حداقل از سپتامبر 2022 حرکت نکرده است.

موقعیت مریخ نورد چین در ماه‌های گذشته

از قبل اعلام شده بود که این ابزار تحقیقاتی چهار ماه قبل وارد حالت خواب زمستانی شده است تا بتواند در شرایط سخت زمستانی منطقه Utopia Planitia مریخ استراحت کند. پس از آن، انتظار می‌رفت که مریخ‌نورد تا پاین سال 2022 به اکتشافات خود ادامه دهد. اما مقامات فضایی چین به‌جای ارائه اخبار جدید درباره وضعیت مریخ‌نورد خود، تاکنون هیچ گزارشی درباره آن و اینکه انتظار می‌رود چه زمانی دوباره شروع به کار کند، ارائه نکرده‌اند.

یک منبع، ماه گذشته در گفتگو با نشریه South China Morning Post گفته بود که به نظر می‌رسد طوفان‌های شن قابلیت‌های ژورانگ برای استفاده از صفحات خورشیدی خود به منظور تولید انرژی را ضعیف کرده‌اند.

مریخ به طوفان‌های شن سنگین خود شهرت دارد و فرودگر InSight ناسا نیز به همین دلیل موفق به تولید انرژی موردنیاز خود نشد و مأموریت آن به اجبار در دسامبر سال میلادی گذشته به پایان رسید.

چین با پرتاب ژورانگ به سیاره سرخ، پس از ایالات متحده به دومین کشور جهان تبدیل شد که توانسته با موفقیت یک مریخ نورد را روی مریخ فرود بیاورد. ژوانگ مأموریت سه ماهه خود که شامل کاوش‌های علمی مختلفی می‌شود را با موفقیت انجام داد و حالا باید منتظر بمانیم تا برنامه چینی‌ها برای آن مشخص شود.

 
منبع:دیجیاتو
ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی