کد خبر: ۳۳۷۹۹
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

چگونه می‌توان خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داد؟

با انجام دادن سرگرمی‌ها و بازی‌های چالش‌برانگیز، ذهن خود را درگیر کنید تا خطر بروز زوال عقل کاهش یابد.

به گزارش «نبض فناوری»، عوامل زیادی وجود دارد که خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد، اما تقریباً ۴۰ درصد موارد تحت تأثیر عوامل خطری هستند که سبک زندگی بر آن‌ها اثر می‌گذارد. گروهی از متخصصان آمریکایی معتقدند که افراد می‌توانند با انجام اقدامات ساده، خطر بروز زوال عقل را کاهش دهند.

برای کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل، حمله قلبی و سکته مغزی لازم است فشار خون سیستولیک پایین‌تر از ۱۳۰ میلی‌متر جیوه باشد. همچنین متخصصان توصیه کرده‌اند که در محیط‌های پرسروصدا از محافظ گوش استفاده کنید تا خطر کاهش شنوایی کم شود، در صورت نیاز نیز از سمعک استفاده کنید. نتایج یک مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که خطر بروز زوال عقل در میان افراد مسنی که درگیر کم‌شنوایی شده بودند و سمعک دریافت کردند، طی سه سال آینده کمتر است.

شواهد زیادی ارائه شده است که نشان می‌دهد آلودگی هوا مانند گازها و ذرات کوچک ساطع شده از ماشین‌ها و کارخانه‌ها خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد. به نظر می‌رسد که بهبود کیفیت هوا احتمال بروز بیماری زوال عقل را کاهش می‌دهد؛ همچنین لازم است از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه‌سواری و کمربند ایمنی در خودرو استفاده کنید، تا احتمال آسیب وارد شدن به سر کاهش یابد.

به گفته متخصصان، سیگارکشیدن نیز خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد، به همین دلیل توصیه شده است آن را ترک کنید و به بهبود سلامت خود کمک کنید. با انجام دادن سرگرمی‌ها و بازی‌های چالش‌برانگیز، ذهن خود را درگیر کنید تا خطر بروز زوال عقل کاهش پیدا کند. ارتباط برقرار کردن با اعضای خانواده و دوستان و حضور در جامعه نیز خطر بروز زوال عقل را کاهش می‌دهد.

پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ورزش‌کردن در این زمینه مؤثر است و به بهبود سلامت ذهن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم، مانع افزایش وزن، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت می‌‎شود، این عوامل با احتمال بروز زوال عقل در ارتباط است. همچنین توصیه شده است در طول هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش متوسط تا شدید انجام دهید تا عملکرد مغز بهبود پیدا کند.

متخصصان معتقدند که خواب کافی و باکیفیت به ذهن کمک می‌کند مهارت‌های جدید را بهتر بیاموزد و خاطرات را ثبت کند. لازم است افراد اقدامات لازم را برای کاهش استرس انجام دهند، زیرا استرس زیاد نیز خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 25 فروردین 1403 ریزش اتریوم و بیت‌کوین
وبگردی