کد خبر: ۳۴۱۴۴
|
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۰

آیا هوش‌ مصنوعی، انسان را شکست می‌دهد؟

به‌طورکلی مبحث «تکینگی هوش‌مصنوعی» یکی از فرضیه‌های بسیار مهمی است که در زمینه فناوری‌های هوشمند مطرح می‌شود؛ این نظریه به نقطه‌ای در آینده اشاره می‌کند که در آن زمان هوش‌ مصنوعی، توانایی پیشی‌گرفتن از هوش انسانی را به دست می‌آورد.

به گزارش «نبض فناوری»، «تکینگی» فناوری فرضیه‌ای است که پیش‌بینی می‌کند شتاب در فناوری باعث می‌شود هوش مصنوعی از هوش بشر پیشی بگیرد و منجر به تغییرات شگرف یا حتی پایان تمدن بشری شود. نخستین استفاده از واژه «تکینگی» در این معنا، توسط ریاضیدان «جان فون نویمان» بود. در سال ۱۹۵۸ «استنی‌سواف اولام» با اشاره به بحثش با نویمان اعلام کرد شتاب فزاینده پیشرفت فناوری و تغییر در حالت زندگی انسان، از نزدیک شدن به یک تکینگی بنیادی در تاریخ نژاد بشر حکایت دارد که فراتر از آن، امور انسانی آن‌گونه که ما آن‌ها را می‌شناسیم، نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

امروزه در زمینه تکینگی فناوری، هوش‌مصنوعی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از کارشناسان فعال در زمینه هوش‌مصنوعی معتقدند که در آینده‌ای نه‌چندان دور هوش‌مصنوعی قادر است از انسان‌ها پیشی بگیرد و البته بسیاری از افراد نگاه مثبتی به این پیشرفت و توسعه فناوری دارند. درواقع با توسعه هوش‌مصنوعی فعالیت‌های علمی و تولید فناوری از دست انسان خارج و به کامپیوترها واگذار می‌شود که این مسئله منجر به افزایش سرعت پیشرفت بشر در علوم مختلف می‌شود.

به طور کلی تکینگی هوش‌مصنوعی یکی از موضوعات بسیار مهم در علوم نوین به‌شمار می‌رود که بسیاری از افراد رسیدن به این نقطه را خطرآفرین و برخی دیگر سودآور می‌دانند. برای درک بیشتر مبحث تکینگی هوش‌مصنوعی و بررسی تأثیرات و عوامل مؤثر بر افزایش سرعت تکینگی با حامد شهبازی، دکترای هوش‌مصنوعی و رباتیک گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

«تکینگی هوش‌مصنوعی» چیست؟

مبحث «تکینگی هوش‌مصنوعی» یکی از فرضیه‌های بسیار مهمی است که در زمینه فناوری‌های هوشمند مطرح می‌شود، این نظریه به نقطه‌ای در آینده اشاره می‌کند که در آن زمان هوش‌مصنوعی توانایی پیشی گرفتن از هوش انسانی را به دست می‌آورد و قطعاً این اتفاق، تغییرات بسیار گسترده و شگفت‌انگیزی را در تاریخ بشریت به دنبال خواهد داشت.

در تکینگی هوش‌مصنوعی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد؟

درواقع اتفاقاتی که در زمان تکینگی هوش‌مصنوعی رخ خواهد داد، معمولاً غیر قابل پیش‌بینی است، اما تاکنون در بسیاری از فیلم‌های علمی-تخیلی تلاش شده است که تغییرات ناشی از تکینگی هوش‌مصنوعی مورد توجه قرار گیرد.

نظریه تکینگی هوش‌مصنوعی چگونه مطرح شد؟

به طور کلی واژه تکینگی یا singular در مسائل مختلف علم فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای نخستین بار این واژه هوش‌مصنوعی توسط جان فون نویمان مطرح شد. درواقع موضوع تکینگی هوش‌مصنوعی در زمانی که فناوری‌های مبتنی بر این هوش با شتاب فزاینده‌ای پیشرفت کرد و توسعه یافت، مورد توجه قرار گرفت.

به بیانی دیگر در مقطع به‌خصوصی از تاریخ بشر به دلیل اینکه فناوری‌های هوشمند توسعه و پیشرفت فزاینده‌ای داشت، این تصور به وجود آمد که در آینده‌ای نزدیک بشریت به نقطه‌ای دست خواهد یافت که در آن شکلی از هوش‌مصنوعی تحت عنوان هوش عمومی به وجود می‌آید.

منظور از هوش‌مصنوعی عمومی چیست؟

هوش‌مصنوعی عمومی یکی از انواع هوش به شمار می‌رود که برخلاف هوش‌مصنوعی اختصاصی توانایی حل مسائل مختلف در حوزه‌های متنوع را دارد، درواقع هوش‌مصنوعی اختصاصی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و در حوزه‌های مختلف برای حل مسائل مورد استفاده قرار می‌گیرد تنها توانایی حل مسائل مربوط به خود را دارد.

یکی از نمونه‌های هوش‌مصنوعی اختصاصی در ربات شطرنج‌باز مشاهده می‌شود، درواقع پیشرفته‌ترین ربات شطرنج‌باز نمی‌تواند در بازی‌های ساده دیگری مانند دوز شرکت کند، اما هوش‌مصنوعی عمومی توانایی‌های بسیار گسترده‌ای در تمام حوزه‌ها دارد به همین دلیل شکل گرفتن این نوع از هوش‌مصنوعی می‌تواند منجر به ایجاد گونه‌ای از فراهوش برای بشر شود که توانایی توسعه نرم‌افزارهای متنوع را دارد.

هوش‌مصنوعی عمومی چه توانایی‌هایی دارد؟

درواقع هوش‌مصنوعی عمومی که تحت عنوان هوش‌مصنوعی کلی نیز شناخته می‌شود، نرم‌افزاری هوشمند به‌شمار می‌رود که قادر است تولید محتوا انجام دهد و نرم‌افزارهای جدیدی را طراحی کند. در این زمینه نرم‌افزارهایی که توسط هوش‌مصنوعی عمومی تولید می‌شود ویژگی‌ها و قابلیت‌های نسخه‌های پیشین را به شکل فزاینده‌ای گسترش می‌دهند که این روند می‌تواند به مرور زمان باعث جاماندن هوش انسانی شود.

توسعه هوش‌مصنوعی عمومی چه تأثیراتی خواهد داشت؟

زمانی که هوش‌مصنوعی عمومی از هوش انسان پیشی بگیرد، عملاً تولید علم، دانش و فناوری از دست بشریت خارج خواهد شد و ارائه الگوریتم، فرآیند، روش‌های انجام کار و یا راه‌حل‌های متنوع به کامپیوترهای هوشمند واگذار می‌شود. در این راستا بسیاری از متخصصان حوزه هوش‌مصنوعی معتقدند که در آینده حتماً شاهد گسترش هوش‌مصنوعی عمومی خواهیم بود.

سخن آخر...

کارشناسان حوزه هوش‌مصنوعی پیش‌بینی کرده‌اند که طی ۳۰ الی ۶۰ سال آینده شاهد تکینگی هوش‌مصنوعی خواهیم بود. در نقطه تکینگی عملاً هوش‌مصنوعی از انسان‌ها سبقت گرفته و بسیار گسترش می‌یابد و در این شرایط اتفاقات بسیار پیچیده‌ای ممکن است، رخ دهد.

درواقع با توسعه و پیشی گرفتن هوش‌مصنوعی از انسان‌ها ممکن است که کل سیاست‌ها، مسائل اقتصادی، تولید فناوری و ارائه دانش از دست انسان‌ها و کارشناسان خارج و به کامپیوترهای هوشمند واگذار شود که این مسئله می‌تواند منجر به افزایش سرعت تولید علم و دانش شود، زیرا توانایی تولید دانش توسط ماشین‌های هوشمند نسبت به انسان‌ها بسیار تفاوت دارد.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی