کد خبر: ۳۴۲۱۶
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

تلسکوپ هابل برای اولین بار یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری را ثبت کرد

تلسکوپ هابل موفق به ثبت اولین تصویر از یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری شد.

به گزارش«نبض فناوری»یک مطالعه جدید گزارش می‌کند رگه‌هایی از نور در تصاویر تلسکوپ هابل از یک کهکشان دور ثبت شده است که احتمالا اولین نشانه‌ها از یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری است.

تقریبا تمام کهکشان‌های پرجرم در مرکز خود دارای سیاهچاله‌های عظیمی هستند که همه چیز را به سمت خود می‌کشند. در این میان اگر دو سیاهچاله بهم نزدیک شده و ترکیب شوند، افزایش تکانه گاهی سبب می‌شود سیاهچاله نهایی از کهکشان خود به بیرون پرتاب شود. این دسته سیاهچاله‌های فراری ردی دنباله‌ای از ستاره‌های تازه متولد شده و گازهای محیط میان ستاره‌ای را برجای می‌گذارند.

این اطلاعات می‌تواند به اخترشناسان کمک کند تا درباره آنچه هنگام ادغام دو سیاهچاله رخ می‌دهد، بیشتر مطالعه کنند.

«شارلوت آنگوس» اخترشناس از دانشگاه کپنهاگ می‌گوید:‌ « این یک کشف بسیار جالب است. آن رگه‌های نور که در تصویر هابل مشاهده شده است، احتمالا رد یک سیاهچاله پرجرم فراری است. اینکه بتوانیم پیش‌بینی‌های تیٔوری را به کمک تلسکوپ‌ها مشاهده کنیم بسیار هیجان‌انگیز است.»

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک خط طولانی و مستقیم از یک کهکشان دور امتداد دارد و هرچه این خط ادامه می‌یابد، باریک‌تر و درخشان‌تر می‌شود. این درحالی است که بیشتر اجرام نجومی به شکل کره یا بیضی و مارپیچ هستند و تنها رخدادهای نادری در کیهان هستند که به صورت یک خط نورانی دیده شوند. همین مسیٔله مهر تایٔیدی است بر این احتمال که آنچه مشاهده شده است، یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری است.

اخترشناسان برای اطمینان یافتن، شروع به مشاهده این ناحیه از آسمان با رصدخانه «کک» در هاوایی کردند. مشاهدات آن‌ها نشان داد این رگه‌های نور مرتبط با کهکشانی است که نور آن حدود ۸ میلیارد سال در راه بود تا به زمین برسد. در نظر داشته باشید که ۸ میلیارد سال تقریبا به اندازه نیمی از سن کل کیهان است. آن‌ها تخمین زده‌اند طول خط نورانی که در تصویر مشاهده شد حدود ۲۰۰ هزار سال نوری است. این تخمین احتمال اینکه خط نورانی رد یک ماهواره باشد را به صورت قطعی کنار می‌گذارد.

سیاهچاله

«ون داکوم» از دانشگاه «ییل» می‌گوید:‌ « ما توضیحات متعددی می‌توانیم برای چنین ساختاری در کیهان ارایٔه کنیم اما محتمل‌ترین آن وجود یک سیاهچاله ابَر پرجرم فراری است. سیاهچاله‌ها به تنهایی نامریٔی هستند اما اگر یک سیاهچاله از کهکشان خارج شود، برخی ستاره‌ها و گازهای محیط که از نظر گرانشی به آن متصل بوده‌اند را با خود بیرون می‌برد که ردی همانند آنچه در تصویر دیدیم ساخته می‌شود.»

احتمال دیگر این است که خط مشاهده شده یک «جت تابشی» باشد که توسط سیاهچاله مرکزی کهکشان نزدیک به بیرون پرتاب شده است. اگر این چنین بود باید خط مشاهده شده در نزدیکی کهکشان باریک و در فواصل دور از آن پهن شود اما این رگه برعکس است.

حالا اخترشناسان درتلاش هستند تا مشاهدات بیشتری بر روی این ناحیه از کیهان انجام دهند تا به کمک تحلیل داده‌های بدست آمده بتوانند به‌طور قطع تعیین کنند رگه نورانی مشاهده شده چیست.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی