کد خبر: ۳۴۳۴۲
|
۱۲ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

با کوادکوپتر بیشتر آشنا شوید

کوادکوپتر‌ها به دلیل طراحی خاص و ویژه‌ای که دارند بسیار جذاب هستند. کاربرد‌های کوادکوپتر در دنیای امروز بسیار گسترده شده است. در واقع کوادکوپتر نوعی وسیله پروازی بدون سرنشین و نسبتاً ساده‌ای است که به طور معمول با استفاده از چهار ملخ بر روی چهار بازو، به حرکت و پرواز در می‌آید.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به طور حتم طی سال‌های اخیر اسم پهپاد و کوادکوپتر و هلی شات را شنیده‌اید که این تجهیزات با استفاده از تکنولوژی نوین طراحی و تولید می‌شود. امروزه دستگاه‌های پرنده بدون سرنشین که از راه دور کنترل می‌شوند، با چنان سرعتی در حال ورود به تمام شئون زندگی ما هستند که به نظر می‌رسد در آینده نچندان دور، به بخش جدایی ناپذیر در حیات ما تبدیل شوند. در این گزارش سعی می‌کنیم شما را با کوادکوپتر آشنا کنیم.

کاربرد‌های کوادکوپتر در دنیای امروز بسیار گسترده شده است. کوادکوپتر‌ها به دلیل طراحی خاص و ویژه‌ای که دارند بسیار جذاب هستند. در واقع کوادکوپتر نوعی وسیله پروازی بدون سرنشین و نسبتاً ساده‌ای است که به طور معمول با استفاده از چهار ملخ بر روی چهار بازو، به حرکت و پرواز در می‌آید. کوادکوپتر در واقع نوعی هلیکوپتر کوچک با چهار ملخ (یا بیشتر) است که به دلیل طراحی خاصی که نسبت به هلیکوپتر‌ها دارند، پرواز پایدارتری داشته و به همین دلیل آن‌ها را برای کار‌های نظارتی و تصویر برداری هوایی مناسب می‌کند. کوادکوپتر‌ها با هلیکوپتر‌ها و یا هواپیما‌ها کاملا متفاوت هستند.

در ساختمان یک کوادکوپتر جایرو‌هایی وجود دارد که به پرواز استیبل و دقیق مدل پروازی بسیار کمک می‌کند. رادیو کنترل یک قطعه و جزء بسیار مهمی است که می‌توانید از راه دور نسبت به هدایت و کنترل دستگاه اقدام کنید. رادیوکنترل‌ها منجر به هدایت پهپاد در محدوده برد رادیویی مجاز می‌شوند. امروزه از کوادکوپتر‌ها برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود.

امروزه علاقه و به دنبال آن نیاز به کوادکوپتر‌ها با سرعت باور نکردنی در حال افزایش می‌باشد، و تا به این لحظه کاربرد‌های فراوانی به این سیستم‌های پروازی بدون سرنشین نسبت داده شده است.‌

می‌توان گفت کوادکوپتر‌ها در صنعت هواپیمایی، امداد و نجات، عکاسی و فیلمبرداری هوایی، معادن، حمل بار، پایش خطوط گاز و برق، سمپاشی، نقشه برداری هوایی و سایر حوزه‌ها کاربرد دارد.

در سال‌های اخیر حضور کوادکوپتر‌ها این چنین پر رنگ شده است که در تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی بروز پیدا کرده است. جالب است بدانید شما به عنوان یک کاربر مبتدی و آماتور نیز می‌توانید براحتی نسبت به هدایت و کنترل و استفاده از کوادکوپتر‌ها اقدام کنید. به پرواز در آوردن کوادکوپتر‌ها به هیچ دانش و پشتوانه‌ی قبلی نیاز ندارد و هر کسی با اتکا بر علاقه و تمرین می‌تواند کاری کند که دستگاه براحتی پرواز کند.

کوادکوپتر‌ها را از زوایای دیگری نیز می‌توانیم دسته بندی کنیم. دوربین کوادکوپتری یکی دیگر از شاخسه‌های دسته بندی کوادکوپتر‌ها محسوب می‌شود. کوادکوپتر‌ها از نظر دوربین به سه دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول کوادکوپتر‌هایی که دوربین ندارند، روی این مدل از کوادکوپتر‌ها هیچ دوربینی نمی‌توان نصب کرد.

دسته دوم کوادکوپتر‌هایی اند که دوربینی برایشان تعبیه نشده است، اما جا برای تعبیه دوربین زیر آن‌ها موجود است. دوربین‌های GoPro پرطرفدارترین دوربین‌هایی هستند که برای این کوادکوپتر‌ها به کار گرفته می‌شوند.

دسته سوم هم کوادکوپتر‌هایی اند که با دوربین مخصوص شان طراحی و عرضه می‌شوند. این کوادکوپتر‌ها قابلیت پخش آنلاین تصاویر گرفته شده را به صورت همزمان دارند. FPV نام تخصصی این تکنولوژی است. هنگامی که این کوادکوپتر‌ها تصاویر گرفته شده را برای کنترل کنندشان ارسال می‌کنند. کنترل کننده از راه‌های مختلفی می‌تواند این تصاویر را ببیند. LCD موجود روی ریموت، موبایل یا عینک‌های مخصوص از جمله این راه‌ها هستند که انتخاب هر کدام شان، راه کار‌های خاصی را میطلبد.

یکی از مهیج‌ترین انواع کوادکوپترها، کوادکوپتر‌های مسابقه‌ای هستند. این کوادکوپتر‌ها برای مسابقه دادن با سایر کوادکوپتر‌ها طراحی و تولید می‌شوند. قطع به یقیین سرعت این کوادکوپتر‌ها از سایر کوادکوپتر‌ها بسیار بیشتر است. کنترل کننده‌های این مدل از خانواده بزرگ کوادکوپتر‌ها از طریق FPV تصاویر فرستاده شده توسط کوادکوپتر که در واقع مسیر پیش روی آن است را دریافت می‌کنند و کوادکوپتر خودشان را در مسیر مسابقه هدایت می‌کند.

قدرت مانور بالا و تعادل فوق العاده، دو دلیل بزرگی است که کاربرد‌های کوادکوپتر‌ها را روز به روز افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر توجه اکثر فعالان تکنولوژی و حتی نظامی بیشتر از هر موضوع دیگری به این پهباد‌ها جلب شده است. همین عامل باعث می‌شود که هر روز پیشرفت‌هایی بیشتر و چشمگیرتر از دیروز را در دنیای کوادکوپتر‌ها ببینیم.
پر کاربردترین قابلیت کوادکوپترها، توانایی تصویر برداری آن هاست که باعث شده در سطح عمومی و در طیف جهانی به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرند. کوادکوپتر‌ها می‌توانند تصاویر فوق العاده مهیجی را ذخیره کنند و برای شما ارسال کند.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی