کد خبر: ۳۴۳۵۴
|
۱۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

از کجا بفهمیم تلویزیون 4K است یا نه؟

آیا شما هم به تازگی تلویزیون 4K خود را خریداری کرده‌اید و با این سؤال مواجه شده‌اید که از کجا بفهمیم تلویزیون 4K است یا نه؟ امروزه پیشرفت تکنولوژی به دنیای تلویزیون‌ها هم راه پیدا کرده است؛ به طوری که شرکت‌های تولیدکننده در اکثر مدل تلویزیون‌های خود از کیفیت تصویر 4K بهره برده‌اند تا بتوانند محتوای یک فیلم یا منظره را به بهترین شکل ممکن و با وضوح چشمگیری برای کاربران پخش کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، راهکارهای بسیاری برای این موضوع وجود دارد که ما در این مطلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین آنها را عنوان خواهیم کرد.

کیفیت تصویر 4K چیست؟ هر آنچه که از 4K باید بدانیم:

کیفیت 4K به نوع تصویری گفته می‌شود که می‌تواند تصاویر و صحنه‌های یک فیلم را چنان واضح و شفاف برای کاربر پخش کند که با دنیایی از واقعیت روبه‌رو شود. کیفیت تصویر 4K یعنی نمایشگر شما به 4000 پیکسل تقسیم‌بندی می‌شود و علاقه‌مندی‌های شما با جزئیات بسیار ریزی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب نام‌گذاری 4K برای برخی از تلویزیون‌ها شده است تعداد پیکسل یا همان رزولوشن است. رزولوشن تلویزیون‌های 4K مساوی است با 3840 × 2160 مگاپیکسل، که سبب وضوح 4 برابری کیفیت تصویر به نسبت تلویزیون‌های Full HD شده است.

با توجه به شفافیتی که کیفیت 4K ایجاد می‌کند، اگر قصد خرید تلویزیون 4K را دارید ما به شما سایز 55 را پیشنهاد می‌کنیم. چرا که قیمت تلویزیون 55 اینچ 4K نه تنها مقرون به صرفه است بلکه می‌تواند حتی در سالن‌های متوسط و بزرگ نیز بهترین محتوا را برای افراد به نمایش درآورد.

چگونه بفهمیم تلویزیون 4K است یا نه؟

اینکه چگونه تشخیص دهیم تلویزیون 4K است یا نه، به تخصص خاصی نیاز نخواهد داشت؛ چرا که روش‌های بسیار ساده و آسانی برای تشخیص تلویزیون 4K وجود دارد که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح داده‌ایم.

تست تلویزیون 4K با کاغذ A5

یکی از روش‌های ساده برای تشخیص تلویزیون 4K استفاده از یک کاغذ A5 است. کاغذ را تا کنید و یک دایره 3 سانتی در وسط آن ایجاد کنید. سپس یک فیلم با کیفیت 4K را پخش کنید و کاغذ را روی دستگاه قرار دهید. در این صورت فشردگی پیکسل‌ها در کنار هم کاملاً مشخص خواهد بود، به طوری که نمی‌توانید آنها را پیدا و مشاهده کنید. این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص تلویزیون 4K است که بدون نیاز به تخصص خاصی می‌توانید این تست را انجام دهید.

تشخیص تلویزیون 4K با استفاده از ذره‌بین

از دیگر روش‌های تشخیص تلویزیون 4K استفاده از یک ذره‌بین است. از آنجایی که پیکسل‌های تلویزیون در دسته‌های چهارتایی قرار دارد و پیکسل چهارم در هر ردیف سفید است، شما می‌توانید یک تصویر کاملاً سفید را روی صفحه پخش کنید و با استفاده از ذره‌بین این پیکسل‌ها را مشاهده کنید. در صورتی که پیکسل چهارم سفید نباشد و یا رنگ سفید در هر ردیف در جای متغیری قرار گرفته باشد، رزولوشن تلویزیون شما 2.8K با RGBW کاهنده است.

نکته جالب توجه این است که در تلویزیون‌های 4K معمولاً از چهار ساب پیکسل قرمز، آبی، سبز و سفید استفاده شده است که ساب سفید برای ایجاد روشنایی بیشتر به سیستم RGB اضافه شده است. در سیستم RGBW باید به ترتیب ساب، پیکسل‌ها به رنگ قرمز، سبز، آبی و سفید باشند که نشان‌دهنده این موضوع است که نمایشگر شما 4K است.

شناسایی تلویزیون 4K با سریال نامبر محصول

توجه کردن به سریال نامبر از دیگر راه‌ها است تا بفهمیم تلویزیون 4K است یا خیر. معمولاً در پشت تلویزیون‌ها سریال نامبر محصول به همراه مدل آن درج شده است که کاربران می‌توانند با سرچ مدل تلویزیون در سایت اصلی از تمام فناوری‌های آن و کیفیت تصویری که به آن مجهز شده است را مشاهده کنند.

منبع/ سیتنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی