کد خبر: ۳۴۴۸۷
|
۱۷ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

نگاه هابل به ابرنواختری در 30 میلیون سال پیش+عکس

تلسکوپ فضایی هابل تصویر خیره کننده‌ای از یک کهکشان دور و ابرنواختر رخ داده شده در آن را گرفته است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، آخرین عکس هابل نمایی جانبی از کهکشان UGC 2890 را به ثبت رساند که در فاصله 30 میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی زرافه (Camelopardalis) قرار دارد. UGC 2890 مانند کهکشان راه شیری، مارپیچی با یک برآمدگی مرکزی و قرص ستاره‌دار در حال چرخش است.

در سال 2009، اخترشناسان یک انفجار فوق العاده پرانرژی را در کهکشان مشاهده کردند؛ که به این دلیل به وجود آمد که یکی از ستاره های آن که 11 تا 15 برابر جرم بیشتری از خورشید داشت سوختش تمام شد و به عنوان یک ابرنواختر منفجر شد. (البته این ابرنواختر در سال 2009 منفجر نشد؛ با توجه به اینکه UGC در فاصله 30 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، ما شاهد اتفاقاتی هستیم که 30 میلیون سال پیش در آنجا رخ داده است.)

ستاره شناسان از چندین تلسکوپ اروپایی در فنلاند، ایتالیا، اسپانیا و اسلواکی برای مطالعه این ابرنواختر از 30 مارس 2009 درست روز بعد از کشف آن تا نوامبر همان سال استفاده کردند. چهارده سال پس از انفجار ابرنواختر، هابل به بقایای این رویداد کیهانی نگاه کرده است.

هابل برای گرفتن این تصویر از دوربین پیشرفته خود(ACS) استفاده کرده است. به گفته ناسا، ابزار ACS قادر است اجرام اعماق آسمان را در طیف وسیعی از طول موج‌ها از ماوراء بنفش تا مادون قرمز نزدیک ببیند و کهکشان UGC 2890 را آبی با رشته‌هایی از گرد و غبار قرمز تیره نشان می‌دهد.

نگاه هابل به ابرنواختری در 30 میلیون سال پیش+عکس

منبع/ فارس

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی