چرا اخذ اینماد برای کسب وکارهای خرد الزامی شد؟

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع اخذ اینماد یکی از مباحثی مهمی بود که طی سالهای اخیر برای ساماندهی کسب وکارهای اینترنتی مورد توجه و تأکید قرار گرفت تا از این طریق جلوی برخی از تخلفات و سوءاستفادههای احتمالی گرفته شود.
براساس این گزارش امروزه اکثر خریدهای مردم به صورت اینترنتی است و این موضوع زمانی به اوج خود رسید که مردم در زمان شیوع ویروس کرونا امکان رفت و آمد به مراکز خرید را نداشتند.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت امروزه فضای اینترنت بسیار گسترده و وسیع است و همانگونه که این امر مهم به نوبه خود محاسنی دارد، اما در برخی از از موارد معایبی نیز به همراه دارد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد میکند. یکی از شایعترین اتفاقات در فضای اینترنت کلاه برداری و یا ارائه خدمات نامناسب به مشتریان است.
از سوی دیگر با توجه به رشد روز افزون فعالیتهای اقتصادی در حوزه فضای مجازی امروزه شاهد استفاده از فروشگاه الکترونیکی به منظور تأمین نیازهای کاربران در سطح اینترنت هستیم. متأسفانه کاربران به هشدارهای پلیس فتا در این خصوص توجه نکردهاند و همچنان از فروشگاههایی که دارای اعتبار لازم نیستند خرید کرده و بسیاری از آنها با مشکلات عدیدهای مواجه شدهاند.
برای جلوگیری از این مشکلات در ایران سازمان مرکز توسعه تجارت الکترونیک که زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن، تجارت است که سامانه اینماد را راهاندازی کرده است تا از این طریق بتواند جلوی کلاهبرداری را بگیرد.
طبق گفته امین کلاهدوزان سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، پیرو استقبال بسیار کسبوکارهای خرد از اینماد بدون ستاره از سال ۱۴۰۰ و ارائه وبسرویس اینماد بدون ستاره به پرداختیارها از سال گذشته، تعداد اینمادهای بدون ستاره در فصل زمستان ۱۴۰۱ از مرز ۱۵ هزار و ۱۰۰ کسبوکار عبور کرده که اکثر این کسبوکارها تا قبل از آن از امکان ثبت و استفاده از مزایای داشتن مجوز قانونی محروم بودند؛ ولی با استفاده از قابلیت دریافت اینماد بدون ستاره توانستهاند از مزایای مجوز قانونی نزد یک مرجع حاکمیتی بهرهمند شوند.
وی تصریح کرد: توزیع اینمادهای بدون ستاره در رشته فعالیتهای مختلف تقریباً مشابه گذشته است که در اطلاعیههای قبلی منتشر شده و همچنین طی بررسیهای انجامشده، کمتر از یک درصد کسبوکارها از سطح فعالیت مجاز عبور کردهاند که به خوبی نشان دهنده طراحی بسیار مناسب صورتگرفته است.
گفتنی است پس از اعلام شاپرک مبنی بر الزامی شدن اینماد برای تمامی کسبوکارها، صنعت تجارت الکترونیک کشور با چالشی تازه رو به رو شد. بسیاری از کارشناسان این حوزه اعتقاد داشتند الزام اینماد برای مشتریان پرداختیارها موجب انحصارگرایی، از بین رفتن شفافیت و در نهایت قتل اکوسیستم نوآفرینی خواهد شد. در همین راستا مرکز توسعه تجارت الکترونیک در راستای سادهسازی فرایند کسب نماد اعتماد الکترونیکی برای کسبوکارهای خرد که تراکنش ماهانه کمتر از ۵۰ عدد و ۵۰ میلیون تومان دارند، «اینماد بدون ستاره» را راهاندازی کرده که صرفا با احراز هویت و دامنه اجرا میشود.
پس از دریافت اینماد و با توجه به الزام کد رهگیری مالیاتی برای دریافت درگاه پرداخت، دریافت کد رهگیری مالیاتی بدون نیاز به مراجعه یا ورود اطلاعات جدید، به صورت برخط (آنلاین) قابل انجام خواهد بود. با انتخاب متقاضی، امکان ارسال اطلاعات از جمله کد رهگیری مالیاتی و انتقال به صفحه ویژه هر یک از شرکتهای پرداختیار که قبلا زیرساختهای لازم را ایجاد و به پنجره واحد تجارت الکترونیکی متصل شده اند، وجود خواهد داشت.