کد خبر: ۳۴۵۳۵
|
۲۰ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

آخرین خبرها از اتصال پیام‌رسان‌ها به یکدیگر

درحالی که طبق برخی اظهارنظرها، قرار بود پیام‌رسان‌های داخلی تا پایان سال ۱۴۰۱ به یکدیگر متصل شوند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تازگی از تحقق این امر تا پایان فروردین ماه خبر داده است.

به گزارش «نبض فناوری»، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی در سال ۱۴۰۱ بیش از پیش توسط دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات مورد توجه قرار گرفت، اگرچه این مسئله طی سال‌های گذشته هم مطرح شده بود. به دنبال رونمایی از آیین نامه حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و ورود کاربران به پیام رسان‌های داخلی بحث تعدد سکوها مطرح شد.

کاربران پیام‌رسان‌های داخلی بر این باور هستند که پراکندگی در پیام‌رسان‌های داخلی، چند دستگی سردرگمی مخاطب را به همراه دارد، بنابراین بهتر است همه با یک عنوان واحد ادغام شوند تا کیفیت خدمات بیشتر و از پراکندگی مخاطب هم جلوگیری شود، در همین راستا بحث اتصال پیام‌رسان‌های داخلی به یکدیگر مطرح شد.

اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند.

اما در روش دستی هم فرستنده پیام ابتدا از سکوهایی که گیرنده پیامش در آن‌ها عضویت دارد، آگاه خواهد شد، سپس مسیر ارسال پیام را به مبل خود انتخاب خواهد کرد و گفت‌وگو در پیام‌رسان انتخابی فرستنده انجام خواهد شد. آنگونه که مسئولان مربوطه گفته‌اند فاز اول این طرح ارسال متن و فایل است و تکمیل کانال و گروه در فازهای بعدی قرار دارد. درحال حاضر سه پیام رسان داخلی در این زمینه پیشتاز هستند و مقرر شده است بعد از به‌روزرسانی جدید این قابلیت با پیش فرض غیر فعال بر روی پیام رسان‌ها اضافه شود. به عبارتی این قابلیت به این گونه است که زمانی که نسخه جدید پیام‌رسان‌ها منتشر شود، در پیام‌رسان‌ها بصورت غیرفعال وجود خواهد داشت.

بعد از فعال‌سازی، اگر مخاطبان کاربری در پیام‌رسان‌های دیگر هم آن را فعال کرده باشند، با جست‌وجو، متوجه می‌شوند که می‌تواند با چه کسی ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر دو طرف باید اجازه کار را به پیام رسان‌های خود داده باشند تا این ارتباط شکل بگیرد. مثلا شخصی که از برنامه پیام رسان داخلی "بله" استفاده می‌کند، می‌تواند به واسطه همان پیام رسان به کاربری که عضو پلتفرم فارسی دیگری همچون "ایتا" است، پیام ارسال کند و یا کسی که در سکوی"ایتا" عضو است به کاربرانی که از سایر پیام رسان‌ها همچون سروش پلاس و آی گپ استفاده می‌کنند، پیغام ارسال کند.

به این صورت با اتصال متقابل پیام رسان‌ها کاربران می‌توانند پلتفرم‌های داخلی مورد علاقه خود را نصب کرده و با ارسال پیام به سایر پیام رسان‌های داخلی دیگر ارتباط برقرار کنند و طبق گفته وزیر ارتباطات با نصب یک پیام‌رسان داخلی می‌توان با سایر پلت‌فرم‌های داخلی ارتباط برقرار کرد همین مسئله‌ منجر به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی خواهد شد. اگرچه گفته شده بود تست موفق اتصال آزمایشی دو پیام رسان داخلی انجام شده و با طی شدن مراحل عملیاتی آن تا پایان اسفند سال ۱۴۰۱ این اتفاق محقق خواهد شد، اما به تازگی عیسی زارع پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات زمان جدید اتصال پیام رسان ها به یکدیگر را اعلام کرد و گفت ارتباط میان پیام‌رسان‌های داخلی تا پایان فروردین ایجاد خواهد شد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی