کد خبر: ۳۴۵۵۲
|
۲۱ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۰
با رصد زمین؛

ماهواره‌ای برای پیش بینی زلزله به فضا پرتاب می شود

پیش بینی زلزله همیشه یک چالش در سطح جهانی بوده و امید می‌رود پرتاب ماهواره جدید چین برای پیش بینی بهتر زلزله مؤثر واقع شود.

به گزارش «نبض فناوری»، سی جی تی ان اعلام کرد، جمع‌آوری شواهد کافی از زلزله‌های مخرب برای جمع‌آوری آمار و تأیید روش‌ها و نظریه‌های مربوط به پیش بینی این پدیده برای دانشمندان همیشه سخت بوده است.

بیش از ۱۸۰۰ سال پس از آنکه مخترع چینی ژانگ هنگ اولین لرزه نگار را ساخت، اکنون دانشمندان این کشور در حال انجام تحقیقاتی در زمینه پیش بینی زلزله با استفاده از ماهواره‌ای خاص هستند.

چین قصد دارد در آینده نزدیک ماهواره Zhangheng ۱-۰۲ را به مدار زمین پرتاب کند. این ماهواره جدید نظارت شبانه روزی زمین را امکان پذیر می‌کند و دامنه رصد را تا قطب شمال و جنوب گسترش می‌دهد و توانایی آن را برای مشاهده تغییرات در زمین افزایش می‌دهد.

اولین ماهواره لرزه‌ای الکترومغناطیسی چین (CSES) به نام Zhangheng ۱ که در فوریه ۲۰۱۸ پرتاب شد، برای دریافت سیگنال‌های الکترومغناطیسی در فضا طراحی شد و پیش‌بینی زلزله و همچنین هشدار در مورد آب و هوای فضا از طریق آن ممکن است.

طی پنج سال گذشته، Zhangheng ۱ حدود ۶۰ زمین لرزه با بزرگی ۷.۰ ریشتر و بالاتر و همچنین نزدیک به ۶۰۰ زمین لرزه با بزرگی ۶.۰ ریشتر و بالاتر را در سراسر جهان شناسایی کرده است و امید می‌رود ماهواره جدید توانایی‌هایی بیشتری در این زمینه و به خصوص برای پیش بینی زلزله داشته باشد.

منبع/ مهر

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی