کد خبر: ۳۴۵۷۳
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۱

تفاوت نسخه جدید ChatGPT با نسخه قبلی چیست؟

آیا واقعا نسخه GPT-۴ بهتر از GPT-۳.۵ است؟ در این گزارش به بررسی این پرسش می‌پردازیم و در صدد پاسخ دادن به آن برمی‌آییم تا بدانیم جدیدترین نسخه از ربات هوش مصنوعی گفتگوگر شرکت OpenAI چگونه نسبت به نسخه‌های قبلی خود بهبود یافته است.

به گزارش «نبض فناوری»، با موفقیت و محبوبیت روزافزون ربات هوش مصنوعی گفتگوگر و نویسنده ChatGPT، شرکت توسعه دهنده آن یعنی OpenAI اکنون نسخه GPT-۴، جانشین مورد انتظار نسخه GPT-۳.۵ را عرضه کرده است.

GPT-۴ یک مدل زبانی بزرگ چندوجهی است که قادر به پذیرش ورودی‌ها به صورت متن و تصویر و تولید خروجی به شکل متن است.

نسخه GPT-۳.۵ با قابلیت‌های بی‌نظیر خود در تولید محتوا، سطح پردازش زبان طبیعی(NLP) را بالا برده است و انتظار می‌رود که GPT-۴ مرزهای پردازش زبان طبیعی را حتی بیشتر ارتقا دهد و امکان توسعه برنامه‌های پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر مبتنی بر زبان را فراهم کند.

بر اساس گزارش فنی شرکت سازنده، GPT-۴ عملکردی در سطح انسانی در محیط‌های آکادمیک و حرفه‌ای از خود نشان می‌دهد که شامل قبولی در آزمون وکالت با ۱۰ درصد نمره بهتر نسبت به آزمون‌دهندگان می‌شود.

نسخه GPT-۴ مانند پیشینیان خود مبتنی بر معماری Transformer است، اما عملکرد بهتری در درک تفاوت‌های ظریف زبان از جمله محتوا، لحن و معنی دارد.

یکی از چشمگیرترین شاهکارهای GPT-۴ توانایی آن در درک و دنبال کردن اهداف کاربر است. این توانایی می‌تواند پیامدهای مهمی در بسیاری از بخش‌ها، از جمله مالی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و غیره داشته باشد. علاوه بر این، قابلیت‌های پیشرفته پردازش زبان طبیعی(NLP) می‌توانند منجر به توسعه دستیارهای هوشمند مجازی کارآمدتر و دقیق‌تر شوند.

در این مقاله به درک تفاوت‌های اصلی بین GPT-۴ و GPT-۳.۵ از نظر عملکرد و آموزش خواهیم پرداخت. همچنین نگاهی به ارائه GPT-۴ خواهیم داشت و اینکه کدام صنایع بیشتر از آن سود می‌برند.

قابلیت‌های GPT ۳.۵ چه بود؟

شرکت توسعه هوش مصنوعی OpenAI در سال ۲۰۲۲ ربات ChatGPT را بر مبنای مدل GPT-۳.۵ منتشر کرد. GPT-۳.۵ مجموعه‌ای از مدل‌هایی است که بر روی ترکیبی از متن و کد آموزش داده شده‌اند و شامل داده‌ها یا اطلاعات مربوط به قبل از سپتامبر ۲۰۲۱ هستند.

عبارت GPT مخفف «مبدل از پیش آموزش دیده مولد»(generative pre-trained transformer) و یک مدل زبانی است که از شبکه‌های عصبی برای تولید متن به روش مشابه با انسان استفاده می‌کند.

بزرگترین مدل در GPT-۳.۵ دارای ۱۷۵ میلیارد پارامتر است که دقت بالایی را به این مدل نسبت به مدل‌های قبلی خود می‌دهد. به داده‌های آموزشی مورد استفاده در این مدل‌ها، «پارامتر» گفته می‌شود.

ChatGPT قادر به ترجمه، نوشتن انواع محتواهای خلاقانه و پاسخگویی به سوالات کاربران به روشی آموزنده است.

خروجی ChatGPT کیفیت بسیار بالایی دارد و اغلب تشخیص اینکه متن تولید شده توسط انسان یا ماشین تولید شده، دشوار است.

ChatGPT در میان کاربردهای مختلف، بیشتر برای تولید مقالات خبری، نوشتن شعر و ایجاد ربات‌های گفتگوگر که می‌توانند با انسان‌ها گفتگو کنند، استفاده می‌شود.

این ربات از زمان عرضه با فناوری قدرتمند خود با برنامه‌های متنوع در بسیاری از زمینه‌ها کاربران را شگفت‌زده کرده است.

مروری کوتاه بر مدل GPT-۴ و قابلیت‌های آن

GPT-۴ نیز مانند پیشینیان خود، یک مدل زبانی است که قادر به ایجاد پاسخ‌هایی شبیه به انسان است. معماری دقیق GPT-۴ و میزان داده‌های آموزشی مورد استفاده در این مدل از جانب OpenAI مخفی مانده است.

بر اساس اعلام شرکت سازنده، GPT-۴ می‌تواند ورودی‌ها را به صورت تصویر و متن بپذیرد و بر اساس آن به شکل متنی پاسخ دهد.

هدف اصلی سازندگان در توسعه این نسخه، بهبود پاسخ‌های مدل‌های قبلی GPT در سناریوهای پیچیده و تنظیم دقیق پاسخ‌ها بر اساس بازخورد انسانی بوده است. این یک پیشرفت قابل توجه در نظر گرفته می‌شود و به این مدل اجازه می‌دهد تا بیشتر با نیت انسان‌ها هماهنگ شود.

قابلیت‌های این مدل در سناریوهای مختلف حرفه‌ای و شغلی، تحصیلی و اجتماعی سنجیده شده و مشخص شده است که GPT-۴ عملکرد بسیار خوبی دارد، در حدی که کاملا قابل مقایسه با انسان است.

به طور خاص، این مدل در ۱۰ درصد برتر افراد آزمون‌دهنده برای آزمون وکالت قرار گرفته و در سایر آزمون‌ها نیز خوب عمل کرده است.

دانشمندان و توسعه دهندگان شرکت OpenAI بر این باورند که عملکرد عالی این مدل به شدت به فرآیند پیش‌آموزش وابسته است.

اما نکته غیرقابل انکار و هیجان انگیزترین ویژگی GPT-۴ توانایی آن در پذیرش ورودی به شکل تصاویر است. تصاویر ورودی می‌تواند به شکل اسناد متنی و عکس، نمودار یا حتی عکس از صفحه(اسکرین شات) باشد.

علاوه بر این، این مدل همچنین توانایی شناسایی شوخ طبعی در ورودی‌های تصویری را نشان داده است. این بدان معنی است که نه تنها می‌تواند متن‌های طنز و خنده‌دار تولید کند، بلکه می‌تواند لطیفه‌ها و نکات طنزآمیز را در تصاویر تشخیص و توضیح دهد.

مقایسه عملکرد بین GPT-۳.۵ و GPT-۴

GPT-۴ در مقایسه با GPT-۳.۵ عملکرد بهتری را در بسیاری از موقعیت‌های مختلف نشان داده است.

بر اساس گزارش‌های اولیه کاربران و نظرات یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، مدل GPT-۴ در تولید نوشتار خلاق بهتر از GPT-۳.۵ است و می‌تواند شعر و سایر متن‌های خلاقانه تولید کند. به‌ علاوه، GPT-۴ می‌تواند زمانی که اشتباه می‌کند، خود را تصحیح کند و پاسخی بی‌نقص ایجاد کند، چیزی که در GPT-۳.۵ وجود نداشت.

حوزه دیگری که در آن GPT-۴ از GPT-۳.۵ و سایر مدل‌های پیشرفته برتری دارد، امتحان دادن است. GPT-۴ در آزمون‌ دادن، حتی آزمون‌های چالش برانگیزی مانند آزمون وکالت موفق عمل کرده است. این یک پیشرفت هیجان انگیز است و می‌توان از آن به شکل کمک آموزشی یا حتی برای تقلب کردن در مدارس استفاده کرد.

GPT-۴ همچنین در زمینه درک زبان چند وظیفه‌ای بزرگ(MMLU) امیدوار کننده نشان داده است. این معیاری است که دانش کسب شده توسط یک مدل را در طول پیش‌آموزش اندازه‌گیری می‌کند و GPT-۴ عملکردی عالی را در مجموع ۲۷ زبان از جمله زبان انگلیسی نشان داده است.

بهبود دقت واقعی GPT-۴ یک پیشرفت قابل توجه است. این بدان معنی است که کاربران می‌توانند اطمینان بیشتری داشته باشند که اطلاعاتی که از GPT-۴ دریافت می‌کنند، دقیق و به‌روز هستند. این امر به ویژه در زمینه‌هایی مانند یادگیری، فناوری، نوشتن، تاریخ، ریاضی، علوم، توصیه، کد نویسی و تجارت اهمیت دارد.

دقت واقعی بهبود یافته GPT-۴ احتمالاً به دلیل عوامل متعددی از جمله مجموعه داده بزرگتر، روش‌های آموزشی پیچیده‌تر و توانایی آن در یادگیری از بازخورد انسانی است. با این حال این را نمی‌توان با قطعیت گفت، زیرا روش‌های پیش‌آموزش آن فاش نشده است. با این حال، این احتمال وجود دارد که با توسعه مداوم، دقت واقعی GPT-۴ حتی بیشتر بهبود یابد.

کاربردهای بالقوه GPT-۴

GPT-۴ به دلیل رابط چندوجهی خود، پتانسیل ایجاد تحول در بسیاری از صنایع از جمله خدمات مشتری، آموزش و سرگرمی را دارد. همچنین می‌تواند فناوری‌ها و تحقیقات موجود را با بهبود ربات‌های گفتگوگر و پیشرفت‌های بیشتر در تحقیقات یادگیری ماشین(ML) بهبود بخشد.

خدمات مشتری

از GPT-۴ می‌توان برای خودکارسازی وظایف خدمات مشتری، مانند پاسخ به سؤالات، حل مشکلات و ارائه پشتیبانی استفاده کرد. این امر به اپراتورهای پشتیبانی انسانی اجازه می‌دهد تا روی مشکلات پیچیده‌تری تمرکز کنند که به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد.

آموزش

از این مدل می‌توان برای ایجاد محتوای آموزشی مانند درس‌های تعاملی، طراحی تمرین‌ها و ارزیابی استفاده کرد.

آموزگاران با اجازه دادن به دانش‌آموزان برای تعامل با فناوری می‌توانند در بازخوردی لحظه‌ای در مورد اینکه دانش‌آموزان چقدر مطالب را خوب می‌فهمند، دریافت کنند.

سرگرمی

همچنین می‌توان از GPT-۴ برای ایجاد محتوای سرگرم کننده مانند داستان، شعر و موسیقی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از آن برای تولید دیالوگ‌های واقعی برای فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و بازی‌های ویدیویی استفاده کرد.

این ویژگی می‌تواند به جذاب‌تر و سرگرم کننده‌تر کردن این محصولات برای کاربران کمک کند، در حالی که زمان سازنده را برای تمرکز بر جنبه‌های فنی‌تر آزاد می‌کند.

بهبود چت‌بات‌ها

از GPT-۴ می‌توان برای بهبود چت‌بات‌های موجود استفاده کرد و آنها را بیشتر به انسان شبیه و جذاب‌تر کرد.

چت‌بات‌های مجهز به GPT-۴ می‌توانند مکالماتی را که طبیعی‌تر و منطقی‌تر هستند، برقرار کنند و می‌توانند پاسخ‌های مفید و آموزنده‌تری به سؤالات ارائه دهند.

پیشرفت‌های بیشتر در پژوهش‌های یادگیری ماشین

در نهایت، از GPT-۴ می‌توان برای پژوهش‌های بیشتر در حوزه یادگیری ماشین(ML) استفاده کرد.

پژوهشگران با مطالعه این که GPT-۴ چگونه می‌تواند پاسخ‌ها را به اشکال مختلف تولید کند، می‌توانند الگوریتم‌های جدید و ابتکاری یادگیری ماشینی را توسعه دهند که می‌تواند اشتباهات مدل‌های موجود را بهبود بخشد.

اینها تنها چند نمونه از کاربردهای بالقوه GPT-۴ است. همانطور که GPT-۴ به توسعه خود ادامه می‌دهد، احتمالاً شاهد استفاده‌های نوآورانه و خلاقانه‌تری از این فناوری خواهیم بود.

محدودیت‌های GPT-۴

مدل GPT-۴ نیز مانند سایر مدل‌های زبانی، محدودیت‌های خاصی دارد. برخی از این محدودیت‌ها شامل سوگیری و تعصب، دقت و ایمنی هستند. بیایید نگاهی به هر یک از آنها بیاندازیم.

سوگیری: از آنجایی که GPT-۴ بر روی مجموعه داده بزرگی از متن و کد آموزش داده شده است، هرگونه سوگیری موجود در مجموعه داده‌ها را به ارث برده است.

دقت: GPT-۴ نیز درست مانند پیشینیان خود قادر به انجام اشتباهات واقعی و ارائه اطلاعات نادرست یا گمراه کننده است.

ایمنی: پاسخ‌های تولید شده توسط GPT-۴ دارای پتانسیل مضر و تخریب کننده بودن هستند. در نتیجه، هنگام استفاده از این مدل، بسیار مهم است که از این خطر آگاه باشید.

خوب است که هنگام استفاده از GPT-۴ از این محدودیت‌ها آگاه باشید، زیرا می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات مناسب برای کاهش خطرات و استفاده از GPT-۴ با پتانسیل کامل آن را انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در مجموع، چه تکمیل متن باشد و چه تولید متن، GPT-۴ پیشرفت‌های قابل توجه زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی خود دارد. با این حال، به دلیل عدم ارائه اطلاعات فنی، نسبت دادن این بهبودها به هر عنصر خاص مانند داده‌های آموزشی، هنوز میسر نیست.

در عین حال که کاربردهای این مدل شامل ربات‌های گفتگوگر، تولید گفتگو و مکالمه، پیشرفت‌های هوش مصنوعی و غیره است، اما باید از محدودیت‌های آن مانند سوگیری در تولید زبان، اطلاعات نادرست و ایمنی آگاه باشیم.

GPT-۴ قبل از انتشار از موتور جستجوی بینگ متعلق به شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌کرد. این بدان معناست که OpenAI در حال حاضر جایگاه خود را اگر نگوییم پیشرو، به عنوان یکی از رهبران در مدل‌های زبان هوش مصنوعی از طریق یکی از محبوب‌ترین موتورهای جستجو تثبیت کرده است.

در هر صورت دیدن اینکه OpenAI چه چیزی برای به ارمغان آوردن بهبودهای بیشتر در آستین دارد و تاثیرات آن در صنایع مختلف در سراسر جهان چه خواهد بود، هیجان انگیز است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی