کد خبر: ۳۴۵۹۰
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

استارشیپ احتمالا ۲۸ فروردین برای نخستین بار به فضا پرتاب می‌شود

اگر اداره هوانوردی فدرال مجوز پرتاب استارشیپ را در هفته جاری صادر کند، دوشنبه ۲۸ فروردین سرانجام می‌توانیم پرتاب قدرتمندترین موشک تایخ را شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» اوایل این هفته، مهندسان اسپیس ایکس آخرین «بررسی آمادگی پرواز» را برای سامانه‌ی پرتاب عظیم استارشیپ و سوپرهوی انجام دادند و اعلام کردند که این موشک برای نخستین پرواز مداری آزمایشی خود آماده است. ایلان ماسک، بنیان‌گذار اسپیس ایکس این تصمیم را روز یکشنبه در توییتر اعلام کرد و افزود استارشیپ پیش از پرتاب صرفا در انتظار دریافت تاییدیه‌ی اداره هوانوردی فدرال است.

درحال‌حاضر اسپیس ایکس ۱۷ آوریل ساعت هفت صبح به وقت محلی (۲۸ فروردین ساعت ۱۵:۳۰ به وقت ایران) را برای انجام آزمایش پرواز یکپارچه‌ی سامانه پرتاب نسل بعدی‌اش درنظر گرفته است. در این پرتاب قرار است برای نخستین بار شاهد برخاستن سوپر هوی (مرحله‌ی اول) و استارشیپ (مرحله‌ی فوقانی) به‌همراه یکدیگر باشیم. این دو موشک در ترکیب با هم بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سامانه‌ی پرتاب ساخته‌شده در تاریخ را تشکیل می‌دهند.

برخی منابع می‌گویند اسپیس ایکس برای ارائه‌ی اطلاعات لازم درباره‌ی عملکرد استارشیپ و تاثیرات آن بر منطقه‌ی اطراف سایت پرتاب، از نزدیک با اداره هوانوردی فدرال درحال همکاری است. انتظار می‌رود که مجوز پرتاب در هفته‌ی جاری صادر شود؛ اما فعلا هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

اسپیس ایکس همچنین قرار بود روز سه‌شنبه تمرین خیس پرتاب را به‌عنوان واپسین آزمایش نهایی انجام دهد. درطول این آزمایش، مرحله‌ی اول و دوم موشک به‌گونه‌ای سوخت‌گیری می‌شوند که گویی قرار است از روی زمین برخیزند؛ اما موتورهای موشک روشن نمی‌شوند. بااین‌حال دقایقی پیش اسپیس ایکس در صفحه‌ی توییتر خود اعلام کرد که آزمایش مورد بحث این هفته انجام نمی‌شود.

نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که وضعیت جوی سایت پرتاب در روز دوشنبه ۲۸ فروردین مساعد خواهد بود. درحال‌حاضر به‌نظر می‌رسد که صرفا احتمال بارندگی بسیار کم و بادهای متوسط در سطح زمین وجود دارد.

درطول نخستین پرتاب مداری، اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، موشک سوپر هوی به‌مدت چند دقیقه در آسمان صعود خواهد کرد و سپس با جداشدن از مرحله‌ی فوقانی، نزولی کنترل‌شده را به سمت خلیج مکزیک انجام خواهد داد. اسپیس ایکس بر عملکرد سوپرهوی نظارت خواهد کرد تا دریابد آیا برای فرود زمینی این بوستر در ماموریت‌های آتی از آمادگی لازم برخوردار است یا خیر.

استارشیپ پس از جدا شدن از بوستر سوپر هوی، تلاش خواهد کرد تا به سرعت مداری دست یابد و سپس برفراز اقیانوس آرام دوباره به جو زمین وارد خواهد شد. اسپیس ایکس قصد دارد استارشیپ را به صورت عمودی در اقیانوس، در شمال جزایر هاوایی فرود آورد.

در پرواز آزمایشی پیش‌رو هیچ محموله‌ای حمل نخواهد شد؛ زیرا هدف صرفا آزمایش موشک‌ها، موتورهای آن‌ها و توانایی استارشیپ برای ورود دوباره به جو زمین و فرود کنترل‌شده است. مهندسان اسپیس ایکس میلیون‌ها پرسش دارند که برای پاسخ به آن‌ها به‌دنبال داده هستند. آیا چنین موشک مرتفعی می‌تواند از روی سکو برخیزد؟ آیا ۳۳ موتور رپتور در سوپر هوی به اندازه کافی روشن می‌مانند تا استارشیپ را در مسیر مداری برنامه‌ریزی‌شده قرار دهند؟ آیا موتورهای استارشیپ روشن خواهند شد؟ آیا استارشیپ می‌تواند دمای سوزان جو هنگام بازگشت به زمین را تاب آورد؟ وقتی موشک به اقیانوس برسد، تا چه حد سالم باقی می‌ماند؟

منبع:زومیت

برچسب ها: استارشیپ فضا موشک
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی