کد خبر: ۳۴۶۰۵
|
۲۳ فروردين ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰
۱۲ آوریل؛

امروز، روز جهانی فضانوردی است

از سال ۲۰۱۱ سازمان ملل متحد روز دوازدهم آوریل را به منظور گرامیداشت سالروز نخستین پرواز فضایی یک انسان، به نام روز جهانی فضانوردی نام‌گذاری کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» روز جهانی فضانوردی یا سفر انسان به فضا (International Day of Human Space Flight)، سالگردی است که هر ساله در روسیه و برخی دیگر از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در روز ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین‌ماه) جشن گرفته می‌شود و در سال ۲۰۱۱، در شصت و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این روز به مناسبت پنجاهمین سالگرد و به یادبود اولین پرواز فضایی یک انسان در تاریخ ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ توسط فضانورد ۲۷ ساله روسی «یوری گاگارین» به عنوان روز جهانی فضانوردی اعلام شد.

یوری گاگارین روز ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱ در اولین پرواز فضایی بشر با فضاپیمای وستوک ۱ (Vostok ۱) به مدت ۱ ساعت و ۴۸ دقیقه دور زمین چرخید و به سلامت به زمین بازگشت و رویدادی تاریخی را رقم زد که راه را برای اکتشافات فضایی به نفع تمام بشریت هموار کرد.

همانطور که اشاره شد، در سال ۲۰۱۱ مجمع عمومی سازمان ملل با به رسمیت شناختن پنجاهمین سالگرد اولین پرواز فضایی بشر، روز ۱۲ آوریل را به عنوان روز جهانی پرواز فضایی انسان اعلام کرد و آن را روزی نامید که هر ساله در سطح بین‌المللی آغاز عصر فضا برای بشر جشن گرفته شود و بر سهم مهم علم و فناوری فضایی در دستیابی به توسعه پایدار و افزایش رفاه کشورها و مردم و همچنین تضمین تحقق آرمان آنها برای حفظ فضا برای اهداف صلح آمیز تأکید می‌کند.

تاریخچه

در تاریخ ۴ اکتبر ۱۹۵۷، اولین ماهواره زمینی ساخت بشر موسوم به اسپوتنیک (Sputnik I) به فضا پرتاب شد و راه را برای اکتشافات فضایی باز کرد. سپس ۴ سال بعد در روز ۱۲ آوریل ۱۹۶۱، یوری گاگارین به اولین انسانی تبدیل شد که به دور سیاره زمین چرخید و فصل جدیدی از تلاش انسان در فضا را آغاز کرد.

والنتینا ترشکووا (Valentina Tereshkova) اولین زنی نام گرفت که در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۶۳ به دور زمین چرخید. نیل آرمسترانگ نیز اولین انسانی بود که nv ماموریت آپولو در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ موفق شد بر سطح ماه قدم بگذارد.

همچنین اتصال فضاپیماهای آپولو و سایوز در ۱۷ ژوئیه ۱۹۷۵ اولین ماموریت بینالمللی بشر در فضا لقب گرفت که پس از آن در دهه‌های گذشته بشریت، مشارکت چند ملیتی در فضا به ویژه در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را حفظ کرده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی