کد خبر: ۳۴۶۶
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

رشد 900 درصدی مشوِرَپ در دوران شیوع کرونا

امین دولتی بنیانگذار مشوِرَپ عنوان کرد:
مشوِرَپ خدماتی در حوزه سلامتی مانند مشاوره روانشناسی و پزشکی ارائه می‌کند بنیانگذار این استارتاپ از رشد 900 برابری این مجموعه در دوران شیوع کرونا می‌گوید.

امین دولتی، بنیانگذار و مدیرعامل مشوِرَپ است. او 30 سال دارد و دانش آموخته ام بی ای است. او با همراهی مسعود طاهری که هم سن وسال اوست و فوق لیسانس نرم افزار دارد، حدود سه سال است که مشوِرَپ را راه اندازی کرده‌اند. طاهری هم‌بنیانگذار و مدیر فنی این کسب وکار است. مشوِرَپ خدماتی در حوزه سلامتی مانند مشاوره روانشناسی و پزشکی ارائه می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مشورپ سراغ دولتی رفتیم و پای صحبت‌های بنیانگذار مشورپ نشستیم. شما هم در ادامه همراه نبض فناوری باشید.

ایده مشوِرَپ چگونه شکل گرفت؟

قبل از راه اندازی مشوِرَپ، با مسعود همکار بودیم و پروژه و استارتاپ‌های مختلفی را با هم شروع کرده بودیم تا اینکه به صورت مشترک به ایده مشوِرَپ رسیدیم، چراکه دغدغه هر دو ما بود. شاید یکی از دلایلی که تنش گریبان جامعه را گرفته این است که آموزشهای لازم به افراد جامعه داده نشده، بنابراین ارتباط مستقیم با متخصصان؛ پزشکان، مشاوران و روانشناسان در بهبود کیفیت زندگی افراد تاثیر بسزایی خواهد داشت، به همین دلیل این ایده را پرورش دادیم.

قبل از مشوِرَپ چه بیزینسی داشتید؟

حدود چهار سال در بخش گردشگری اسنپ (اسنپ تریپ) مدیر توسعه کسب وکار بودم. البته پیش از مشوِرَپ، من و مسعود سالها قبل در شرکتی همکار بودیم. بعد از اینکه از آن شرکت بیرون آمدیم ارتباط خود را قطع نکردیم و هریک از ما در کنار بیزینس خود، در پروژههای مختلف استارتاپی با هم همکاری داشتیم.

مشوِرَپ چه خدماتی ارائه می‌کند؟

خدمات مشوِرَپ شامل مشاوره آنلاین روانشناسی، پزشکی، مشاوره کرونا، آزمایش در منزل، همچنین خدمات پزشکی و پرستاری، نوبت‌دهی مراکز درمانی می‌شود، درواقع مشوِرَپ یک اپلیکیشن در حوزه سلامت است. زمان مشاوره‌های ما 24 ساعته است و مشاوره‌ها به‌صورت تماس، آنلاین (چت) و ویدئویی انجام می‌شود.

مشترهای شما معمولا از چه قشری هستند؟

مشوِرَپ از سراسر ایران مشتری دارد. حدود 50، 60 درصد کاربران ما از شهرهایی به‌جز تهران هستند. ما حتی مشتریانی داریم که از چادر عشایر با ما در ارتباط هستند. بیش از 50 درصد از کاربران ما خانم هستند. نکته قابل‌توجه این است که تعداد زیادی از کاربران ما تا قبل از استفاده از اپلیکیشن مشوِرَپ، از هیچ پلتفرم آنلاینی مثل دیجی‌کالا یا تپ‌سی استفاده نکرده بودند و بیشتر آنها تماس می‌گرفتند و از نحوه پرداخت آنلاین سوال می‌‌پرسیدند. البته آموزش پرداخت آنلاین و رمز دوم هم یکی از دغدغه‌های ما بود.



مشوِرَپ چه تعداد کاربر دارد؟

در حال حاضر حدود 900 هزار کاربر داریم؛ حدود هشتصد پزشک و مشاور به‌شکل مستقیم با ما همکاری می‌کنند.
برای کسبوکار خود سرمایهگذار جذب کردید؟
سال 97، سرمایه‌گذاری انجل‌اینوستر در سامانه مشوِرَپ داشتیم که بعد از آن، شرکت سودده شد و دیگر نیازی به سرمایه‌گذاری نداشت.

رقیب شما در بازار کیست؟

در حوزه سلامت افراد مختلفی فعالیت می‌کنند، بنابراین رقبای زیادی در بازار وجود دارد. به‌ویژه در پی شیوع کووید19، بسیاری از کسب‌وکارها به سمت این حوزه آمدند. با توجه به اینکه حوزه سلامت وسیع است، ظرفیت حضور رقبای زیادی وجود دارد.

تیم شما متشکل از چند نفر است؟

تیم ما 15 نفره است و در نظر داریم با همین تعداد ادامه دهیم اما تمام تلاش‌مان را کردیم که خدمات‌مان را اسکیل کنیم.

بیزینس مدل شما به چه صورت است؟

بیزینس‌مدل کسب‌وکار ما به این صورت که با توجه به تراکنش‌هایی که انجام می‌شود، سهمی را برای خودمان در نظر می‌گیریم و باقی آن، به پزشکان و مشاوران اختصاص مییابد.

مهم ترین چالش کسب وکار شما چیست؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما، اطلاع‌رسانی در مورد وجود چنین خدماتی در مارکت است. به‌عنوان مثال، اگر فردی قصد خرید کالایی داشته باشد، از پلتفرم دیجی‌کالا یا برای رفت‌وآمد از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کند، اما ممکن است در مورد خدمات آنلاین در حوزه پزشکی بی‌اطلاع باشد. چالش دیگر ما نحوه استفاده از اپلیکیشن مشوِرَپ است. البته تلاش میکنیم این مشکل برطرف شود. همچنین سلامت یک بحث حاکمیتی است و مستلزم این است که وزارت بهداشت و نهادهای وابسته به آن، همگام با تکنولوژی پیش بروند، چراکه دنیا به سمت تکنولوژی می‌رود و اگر همگام نشویم عقب می‌مانیم. با توجه به ظرفیت‌ خوبی که در حوزه سلامت در کشور وجود دارد، حتی می‌توان به این سرویس، نگاه صادراتی داشت و از این طریق گردشگری سلامت را رونق داد و از طریق آن، درآمد ارزی برای کشور به‌وجود آورد.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز به مشاوره، بیزینس شما به چه میزان رشد داشت؟

در دوران شیوع کرونا 900درصد رشد داشتیم و از آنجایی که زیرساختها را فراهم کرده بودیم مشکل خاصی برای ارائه خدمات به کاربران خود نداشتیم. سیستم ما روی اپلیکیشن آپ با 20 میلیون کاربر در دسترس است، با توجه به اسکیبل و معماری که برای اپلیکیشن در نظر گرفتیم، بدون وقفه توانستیم به همه درخواست کاربران پاسخ دهیم. با توجه به شرایط ناگوار شیوع ویروس کرونا، دو ماه خدمات ویژه کرونا را بهصورت رایگان ارائه دادیم.

در دوران کرونا عملکرد شما چه تغییری کرد؟

در دورانی که کووید19 شیوع پیدا کرد، به‌دلیل تعداد زیاد درخواست‌ها، تیم مشوِرَپ به‌صورت 24 ساعته فعال بود. در این شش ماه همه تیم تمام‌وقت و با به‌کار بردن تمام ظرفیت، مشغول ارائه خدمات باکیفیت بوده است. در این دوران برخی از خدمات مثل مشاوره حضوری را حذف کردیم و خدمات آنلاین خود را پررنگ‌تر و افزایش دادیم.
هرقدر که در زمینه پزشکی موفق عمل کردیم و آوازه طبیبان ایرانی در جهان پیچیده، اما در بخش سلامت آنلاین، ضعیف عمل کرده‌ایم. من به آینده این حوزه بسیار امیدوارم. به‌ویژه اجباری که به‌دلیل کرونا به‌وجود آمد، تعداد زیادی، طعم آن را چشیدند و وابستگی خوبی به این خدمات پیدا کردند، چراکه که دیگر نیازی به انتظار کشیدن در مطب ندارند، یا ساعت‌ها معطلی در ترافیک و... ندارند.
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی