کد خبر: ۳۴۷۳۹
|
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۲

نانوذرات پپتیدی جایگزین مناسب برای نانوذرات لیپیدی در تولید واکسن و دارو است

فناوری پتنت شده آلتامیرا تراپیوتیکس که یک نوع نانوذرات پپتیدی است جایگزین مناسبی برای نانوذرات لیپیدی در تولید واکسن و دارو است.

به گزارش «نبض فناوری»، آلتامیرا تراپیوتیکس (Altamira Therapeutics) یکی از شرکت‌های فعال در توسعه روش‌های درمانی مبتنی بر RNA است، که فناوری نانوذرات مبتنی بر پپتید خود موسوم به ™ SemaPhore را به عنوان یک جایگزین همه کاره و کارآمد برای نانوذرات لیپیدی (LNP) ارائه کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، تعداد واکسن‌های mRNA و روش‌های درمانی در حال توسعه اکنون به بیش از ۸۴۰ افزایش یافته است که از این تعداد ۳۵۶ از نوعی نانوذرات لیپیدی برای تحویل استفاده می‌کنند. در حالی که نانوذرات لیپیدی به طور مؤثر و گسترده‌ای به ویژه برای تحویل واکسن‌های mRNA استفاده شده‌اند، محدودیت‌های خاصی دارند که استفاده آن‌ها را در زمینه‌های مختلف درمانی محدود می‌کند. این محدودیت‌ها شامل جذب سریع توسط کبد، پایداری محدود (نیاز به ذخیره سازی در دمای بسیار پایین)، سمیت مربوط به نانوذرات لیپیدی و ایمنی‌زایی و همچنین انتشار اندوزومی ضعیف در سلول‌ها (تنها ۱-۲ ٪) است.

براساس ویژگی های منحصر به فرد ™ SemaPhore، آلتامیرا تراپیوتیکس فرصت‌هایی را برای کاربرد در زمینه تحویل mRNA می‌بیند. نانوذرات ™ SemaPhore ضمن حل برخی از موضوعات ذاتی مشاهده شده با نانوذرات لیپیدی، قابلیت تحمل مطلوب دارند برای مثال تحویل محموله در فضای خارج از کبد، کمک به جذب سلولی بیشتر و همچنین انتشار آندوزومی از جمله ویژگی‌های این فناوری جدید است. علاوه بر این، ™ SemaPhore قادر به محافظت از محموله RNA خود در برابر تخریب بدون ایجاد پاسخ ایمنی است.

™ SemaPhore یک پلتفرم همه کاره برای تحویل ایمن و مؤثر mRNA به سلول‌های هدف است. این فناوری مبتنی بر یک پپتید با ۲۱ اسیدآمینه است که می‌تواند هر نوع RNA را در خود نگه دارد. این نانوذرات دارای اندازه، بار و سایر ویژگی‌های فیزیکی است که به آن اجازه می‌دهد تا از رهایش دارو در کبد فرار کند و در نتیجه برای رسیدن به سایر بافت‌های هدف نسبت به کبد کارایی بالایی داشته باشد. Semaphore از تخریب RNA در گردش خون محافظت می‌کند و امکان جذب سریع سلولی را فراهم می‌کند، در حالی که امکان فرار اندوزومی نوکلئوتید وابسته به pH و رهایش سیتوپلاسمی را فراهم می‌کند. تحویل مؤثر mRNA و نتایج درمانی مثبت در مدل‌های مختلف موش مبتلا به آرتروز، آترواسکلروز، آنوریسم آئورت و سرطان نشان داده شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی