کد خبر: ۳۴۸۷۹
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

چه تعداد دانش‌بنیان در حوزه ICT فعالیت می‌کند؟

شرکت‌های دانش بنیان امروزه در حوزه تولید انواع نرم‌افزار و قطعات سخت افزاری و ICT ورود کردند به طوری که هم اکنون در کشور هزار و ۸۲۴ شرکت دانش بنیان در حوزه ICT و نرم افزار‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار«نبض فناوری»طی سال‌های اخیر همزمان با اوج گیری تحریم‌ها فعالیت شرکت‌های دانش بنیان شدت گرفت به گونه‌ای که توانستند با دانش و توانمندی بومی دستاورد‌های قابل توجهی را در بخش‌های گوناگون به نمایش بگذارند به عنوان این شرکت‌ها در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و صنعتی به ویژه صنایع نفت و گاز نیز سرآمد بودند. این شرکت‌ها امروزه در حوزه تولید انواع نرم‌افزار و قطعات سخت افزاری نیز ورود کردند به طوری که هم اکنون در کشور هزار و ۸۲۴ شرکت دانش بنیان در حوزه ICT و نرم افزار‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کنند.
براساس ارزیابی‌های انجام شده، از میان یک هزار و ۸۲۴ شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار‌های رایانه ای، ۱۰۸ شرکت نوع ۱، ۱۴۶۵ شرکت نوع ۲ و ۲۵۱ شرکت نوع ۳ هستند.
بر اساس این گزارش، شرکت‌های تایید شده دانش‌بنیان نوع ۱، نوع ۲ و نوع ۳ (مستعد دانش بنیان) مصوب کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، ارزیابی و تأیید شده‌اند.
برهمین اساس شرکت‌های تولیدی و نوپای نوع ۲ یا نوع ۳ (مستعد دانش بنیان)، مشمول معافیت مالیاتی نخواهند بود.
گفتنی است، معیار ارزیابی شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار‌های رایانه‌ای در نوع یک این است که تمامی کالا‌ها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند.
همچنین معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌های نوع ۲ را براساس اینکه کالا‌های ارایه شده، باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی) ساخته شده باشند ارزیابی می‌کند و خدمات این شرکت‌ها نیز، باید دارای اسناد فروش باشند.
گفتنی است، معیار ارزیابی شرکت‌های نوع ۳ فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزار‌های رایانه‌ای نیز باید به گونه‌ای باشد که شرکت طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد.
با توجه به تاکید مقام معظم رهبری براهمیت توسعه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در عرصه علم وفناوری کشور، معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری سعی دارد تا با حمایت از این شرکت‌ها درجهت توسعه و رشد دانش بنیان در کشور گام بردارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی