کد خبر: ۳۴۹۷۶
|
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۳
پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو»:

توصیه‌های پزشکی «ChatGPT» همدلانه‌تر از توصیه‌های پزشکان هستند

بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داد که متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در ۷۹ درصد مواقع، پاسخ‌های «ChatGPT» به پرسش‌های بیماران را به پاسخ‌های پزشکان ترجیح می‌دهند.

به گزارش «نبض فناوری»، نوروساینس نیوز اعلام کرد، پژوهشگران «دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو»(UCSD)، پاسخ‌های کتبی پزشکان و چت‌بات «ChatGPT» را با پرسش‌های واقعی مقایسه کردند و دریافتند که گروهی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی دارای مجوز، پاسخ‌های ChatGPT را در ۷۹ درصد مواقع ترجیح می‌دهند و آنها را با کیفیت‌تر و همدلانه‌تر می‌دانند.

اگرچه دستیارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT جایگزین پزشکان نمی‌شوند اما این پژوهش نشان می‌دهد پزشکانی که با چنین فناوری‌هایی کار می‌کنند، ممکن است پزشکی را متحول سازند.

این پژوهش که به سرپرستی دکتر «جان آیرز»(John Ayers)، پژوهشگر «موسسه کوالکام»(Qualcomm Institute) در دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو انجام شده است، نگاهی اجمالی را به نقش دستیاران هوش مصنوعی در پزشکی ارائه می‌دهد.

آیرز که معاون نوآوری در بخش بیماری‌های عفونی و بهداشت عمومی جهانی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو است، گفت: فرصت‌ برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی با هوش مصنوعی، بسیار زیاد است. مراقبت تقویت‌شده با هوش مصنوعی، آینده پزشکی است.

آیا ChatGPT برای مراقبت بهداشتی آماده است؟

پژوهشگران تصمیم گرفتند در پژوهش جدید خود، به این پرسش پاسخ دهند که آیا ChatGPT می‌تواند به سوالاتی که بیماران برای پزشکان خود می‌فرستند، به دقت پاسخ دهد یا خیر. اگر پاسخ مثبت باشد، پس مدل‌های هوش مصنوعی را می‌توان در سیستم‌های سلامت ادغام کرد تا پاسخ‌های پزشک به پرسش‌های ارسالی بیماران را بهبود ببخشند و بار روزافزون پزشکان را کاهش دهند.

دکتر «دیوی اسمیت»(Davey Smith)، یکی از مدیران «موسسه پژوهش‌های بالینی آلتمن»(ACTRI) و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو گفت: ChatGPT ممکن است بتواند در امتحان مجوز پزشکی موفق شود اما پاسخ‌گویی مستقیم به پرسش‌های بیمار همراه با دقت و همدلی، یک وضعیت متفاوت است.

دکتر «اریک لیز»(Eric Leas)، دانشیار مؤسسه کوالکام گفت: همه‌گیری کووید-۱۹، پذیرش مراقبت‌های بهداشتی مجازی را سرعت داد. اگرچه این امر، دسترسی به مراقبت را برای بیماران آسان‌تر می‌کند اما پزشکان زیر بار رگبار پیام‌های الکترونیکی بیماران قرار می‌گیرند که به دنبال مشاوره پزشکی هستند. این فشار کاری، رکورد سطح فرسودگی شغلی پزشکان را شکسته است.

آزمایش ChatGPT در حوزه پزشکی

برای به دست آوردن نمونه بزرگ و متنوعی از پرسش‌های مربوط به مراقبت‌های بهداشتی و پاسخ‌های پزشک که حاوی اطلاعات شخصی قابل شناسایی نبود، پژوهشگران به رسانه‌های اجتماعی روی آوردند که در آنها میلیون‌ها بیمار به طور عمومی پرسش‌های پزشکی را ارسال می‌کنند تا پزشکان به آنها پاسخ دهند. یکی از این رسانه‌ها، «اسک‌داکس»(AskDocs) شرکت «ردیت»(Reddit) است.

اسک‌داکس تقریبا ۴۵۲ هزار عضو دارد که پرسش‌های پزشکی خود را می‌فرستند و متخصصان تأییدشده مراقبت بهداشتی به آنها پاسخ‌ می‌دهند. اگرچه هر کسی می‌تواند به پرسش‌ها پاسخ دهد اما ناظران، اعتبار متخصصان مراقبت‌های بهداشتی را تأیید می‌کنند و پاسخ‌ها، سطح اعتبار پاسخ‌دهنده را نشان می‌دهند. نتیجه این روند، مجموعه گسترده و متنوعی از پرسش‌های پزشکی بیمار و پاسخ‌های ارائه‌ شده توسط متخصصان پزشکی مجاز است.

از آنجا که برخی از افراد ممکن است بپرسند آیا تبادل پرسش و پاسخ در رسانه‌های اجتماعی یک آزمون منصفانه است، اعضای گروه پژوهشی خاطرنشان کردند که این تبادلات، بازتابی از تجربه بالینی آنها به شمار می‌رود.

آنها به طور تصادفی، ۱۹۵ نمونه از گفت‌وگوهای اسک‌داکس را مورد بررسی قرار دادند که در آنها یک پزشک تاییدشده، به یک پرسش عمومی پاسخ داده بود. پژوهشگران، پرسش اصلی را در اختیار ChatGPT قرار دادند و از آن خواستند تا پاسخی را بنویسد.

گروهی متشکل از سه متخصص دارای مجوز مراقبت‌های بهداشتی، پرسش‌ها و پاسخ‌های مربوطه را ارزیابی کردند و متوجه نشدند که پاسخ از سوی یک پزشک ارائه شده یا ChatGPT پاسخ داده است. آنها پاسخ‌ها را براساس کیفیت اطلاعات و میزان همدلی مقایسه کردند و گفتند که کدام را ترجیح می‌دهند.

مشخص شد که گروه حرفه‌ای ارزیابی در ۷۹ درصد مواقع، پاسخ‌های ChatGPT را به پاسخ‌های پزشک ترجیح داده‌اند.

«جسیکا کلی»(Jessica Kelley)، پرستار شاغل در شرکت «Human Longevity» و از پژوهشگران این پروژه گفت: پیام‌های ChatGPT با اطلاعات دقیقی همراه بودند که نسبت به پاسخ‌های پزشک، جنبه‌های بیشتری از پرسش‌های بیمار را در بر داشت.

دکتر «آرون گودمن»(Aaron Goodman)، دانشیار بالینی دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن‌دیگو و از پژوهشگران این پروژه گفت: هرگز تصور نمی‌کردم این را بگویم اما ChatGPT نسخه‌ای است که می‌خواهم به صندوق ورودی خود بدهم. این فناوری، نحوه حمایت از بیماران را تغییر خواهد داد.

این پژوهش، در مجله «JAMA Internal Medicine» به چاپ رسید.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی