کد خبر: ۳۵۰۱۹
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰

فوم چندکاره برای مقابله با نشت روغن و جذب باکتری‌ها

دانشمندان دانشگاه جورجیا یک "سوپرفوم" با دو کاربرد بسیار ارزشمند ساخته اند. این محصول هم برای پاکسازی نشت نفت و هم برای جلوگیری از بروز عفونت در محل های کاشت پزشکی کاربرد دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، این ماده سه بعدی از یک ماتریس PDMS (پلی دی متیل سیلوکسان) تشکیل شده و با استفاده از نانوپلاکت های گرافن و میکروذرات مس ضد باکتری تقویت شده است. این مواد به فوم ساختاری درشت و متخلخل می‌دهد که هم آب‌گریز و هم جذب کننده روغن است.

هنگامی که اسفنج‌های ساخته شده از این فوم در آب آلوده به روغن قرار می گیرند، روغن و نه آب را جذب می کنند. هنگامی که روغن جذب شده خارج شد، اسفنج ها می توانند چندین بار برای جذب روغن بیشتر مورد استفاده قرار گیرند.

اسفنج‌ها علاوه بر نفت، دیگر مایعات آلوده کننده آب مانند کلروفرم، اسید هیدروکلریک و سایر آلاینده های آلی را جذب می کنند و خود آب را پشت سر می گذارند. به لطف وجود ریز ذرات مس، هر گونه باکتری که با فوم تماس پیدا کند هم از بین می رود.

با در نظر گرفتن این قابلیت، دانشمندان همچنین لایه های نازکی از این فوم را بر روی سطح ایمپلنت های پزشکی به کار می‌گیرند. فوم مذکور می تواند با از بین بردن باکتری ها و با دفع مایعاتی مانند خون، احتمال ابتلا به عفونت را به حداقل برساند.

دستگاه‌های پزشکی فعلی مستعد آلودگی هستند. وقتی هر وسیله پزشکی را وارد بدن می‌کنید، پروتئین‌ها اولین چیزی هستند که به یک سطح می‌چسبند و مانند چسبی عمل می‌کنند که اجازه می‌دهد خون یا باکتری‌ها به آن بچسبند. بنابراین، اگر بتوانیم جذب پروتئین را متوقف کنیم، نیمی از روند عفونت زدایی انجام شده است.

گفتنی است نانوپلاکت‌های گرافن موجود در فوم آن را رسانای الکتریکی کرده و کاربردهای بالقوه‌اش را افزایش می‌دهند.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی