کد خبر: ۳۵۰۴۰
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۶

400 شرکت دانش‌بنیان به یاری حوزه فناوری‌های زیستی و کشاورزی کشور آمدند

با توجه به اهمیت موضوع توسعه زیست بوم فناوری در کشور، حدود 400 شرکت دانش بنیان در حوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، از میان حدود 400 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، 67 شرکت دانش بنیان نوع یک، 233 شرکت دانش بنیان نوع 2 و 94 شرکت دانش بنیان نوع 3 دراین حوزه خدمات و محصولات ارائه می‌کنند.

گفتنی است، معیار ارزیابی شرکت‌های فعال درحوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی در نوع یک این است که تمامی کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند.

همچنین معاونت توسعه شرکت‌های دانش بنیان شرکت‌های نوع 2 در حوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی را براساس اینکه کالاهای ارایه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (با قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته شده باشند ارزیابی می کند و خدمات این شرکت‌ها نیز ، باید دارای اسناد فروش باشند.

برهمین اساس، معیار ارزیابی شرکت های نوع 3 فعال در حوزه فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی نیز باید به گونه ای باشد که شرکت طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد.

مواد اولیه و فرمولاسیون غذایی، حوزه تولیدات گیاهی، حوزه تولیدات دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و گرده افشان ومحصولات مبتنی بر میکروارگانیسم از جمله عناوین اصلی فهرست کالا و خدمات حوزه کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی به شمار می آید.

فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از جمله حوزه‌های فناورانه‌ای هستند که چند سالی است با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان رشد خوب و مطلوبی را تجربه کرده‌اند.

این درحالی است که باید توجه داشت که فناوری‌های زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی از جمله حوزه های استراتژیک و مهم است و محصولات تولیدی در این حوزه نقش مهمی در رفع نیازها دارند.

براساس سوابق موجود، صنایع کشاورزی و غذایی یکی از مهم ترین و بالاترین رتبه‌ها را در حوزه ایجاد اشتغال به خود اختصاص داده و از این‌رو شرکت‌های دانش‌بنیان فعال دراین حوزه نیز با به کارگیر فناوری‌های راهبردی در جهت توسعه زیست بوم فناوری و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود دراین حوزه حرکت کرده‌اند.

گفتنی است، در حال حاضر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در صدد ایجاد تغییراتی در روند ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان است که نگاه تازه ای به توسعه صنایع دانش بنیان در کشور خواهد داشت. جزئیات این تغییر ارزیابی‌ها به زودی منتشر خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی