کد خبر: ۳۵۰۷۸
|
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

گوگل از قابلیت Passkey برای ورود به حساب‌های کاربری بدون نیاز به وارد کردن پسورد رونمایی کرد

مشخصه Passkey گونه نسبتا جدیدتری از فاکتورهای احراز هویت به‌شمار رفته و به منظور تائید هویت کاربران از داده‌های بیومتریک یا یک توکن سخت‌افزاری استفاده می‌کند. پسوردها در برابر حملات هک و فیشینگ آسیب‌پذیر هستند؛ اما Passkey از امنیت بالاتری برخوردار بوده و استفاده از آن نیز آسان‌تر است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»  مشخصه Passkey گونه نسبتا جدیدتری از فاکتورهای احراز هویت به‌شمار رفته و به منظور تائید هویت کاربران از داده‌های بیومتریک یا یک توکن سخت‌افزاری استفاده می‌کند. پسوردها در برابر حملات هک و فیشینگ آسیب‌پذیر هستند؛ اما Passkey از امنیت بالاتری برخوردار بوده و استفاده از آن نیز آسان‌تر است.

دور زدن Passkey در مقایسه با پسورد دشوارتر است؛ چرا که برای احراز هویت کاربر به یک شی فیزیکی یا مشخصه بیومتریکی احتیاج داشته و در برابر حملات فیشینگ نیز مقاومت بالاتری دارد. کاربران با وجود Passkey از به خاطر سپردن رمزهای عبور پیچیده برای احراز هویت بی‌نیاز بوده و این موضوع امکان دسترسی کاربرپسندتر و ایمن‌تر به حساب‌های کاربری را فراهم می‌کند.

با رواج روزافزون نواقص امنیتی، گوگل یک لایه امنیتی اضافی را به حساب‌های کاربری اضافه نموده و این مشخصه در قالب Passkey ارائه می‌شود. Passkeyها می‌توانند از حسگر اثرانگشت و سیستم فیس آنلاک استفاده کنند.

کاربران به منظور فعال‌سازی تنظیمات Passkey بایستی به بخش تنظیمات حساب‌کاربری گوگل مراجعه کنند؛ چرا که Passkey به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست. مدیران اکانت‌های Google Workspace نیز به‌زودی به این گزینه دسترسی داشته و قادر به فعال‌سازی Passkey برای کاربران نهایی خود حین ورود به سیستم خواهند بود.

با وجود Passkey، کاربران می‌توانند از تجربه ورود به حساب‌های کاربری بدون نیاز به پسورد لذت برده و در عین‌حال از آسان‌ترین و ایمن‌ترین راهکار ارائه شده در اکانت‌های گوگل بهره‌مند شوند. از آنجا که امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند دارای حسگر اثرانگشت یا قابلیت پشتیبانی از فیس آنلاک هستند؛ لذا تقریبا تمامی کاربران می‌توانند از این ویژگی امنیتی جدید استفاده کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ Passkeyها در مقایسه با پسوردها ایمن‌تر هستند؛ چرا که برای احراز هویت کاربران به یک شی فیزیکی یا مشخصه بیومتریکی احتیاج دارند. این موضوع موجب مقاومت بالاتر Passkey در برابر حملات آنلاین از جمله فیشینگ خواهد شد.

در حال حاضر گوگل قابلیت پشتیبانی از Passkey را در تمامی اکانت‌های گوگلی و روی کلیه پلتفرم‌های کلیدی از جمله اندروید و iOS ارائه نموده است. اگرچه Passkey به‌عنوان جانشین گزینه‌های فعلی ورود به حساب‌های کاربری عمل نخواهد کرد؛ اما کاربران می‌توانند از این گزینه جانبی نیز استفاده کنند. گوگل اخیرا روند معرفی ویژگی‌های جدید حفاظت از حریم خصوصی برای سرویس‌های خود را آغاز کرده است. به‌عنوان مثال Gmail برای تقویت پروفایل حریم خصوصی خود اقدام به پیاده‌سازی ویژگی نشانگرهای آبی کرد. این مشخصه به کاربران کمک می‌کند تا حساب‌های کاربری معتبر را تشخیص دهند.

منبع:آی تی رسان

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی