کد خبر: ۳۵۱۱۷
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

تمرکز بر مالکیت فکری، مسیر توسعه خلاقیت و نوآوری را هموار می‌سازد

امروزه اقتصاددانان فناوری و نوآوری را در رشد و توسعه اقتصاد کشور‌ها مهم می‌دانند و بدیهی است که مالکیت فکری یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در توسعه فناوری و نوآوری است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر با اوج گیری تحریم‌ها شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به چرخه تولید نقش کلیدی را در توسعه اقتصادی کشور ایفا کردند تا جاییکه این شرکت‌ها علاوه تامین نیاز داخلی بخش از تولیدات خود را به بازار‌های خارجی صادر می‌کنند.

اکثر صاحبنظران براین باورند که امروز حوزه دانش‌بنیان یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت برای اقتصاد کشور است و از مقامات عالی رتبه کشور تا سطوح اجرایی مختلف نیز به اهمیت آن توجه ویژه دارند.
برهمین اساس ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور است که باید آن را از یک درصد به دست کم پنج درصد برساند و این هدف را با کمک همه فعالان زیست‌بوم نوآوری به سرانجام خواهد رساند. باید تاکید کرد که یکی از الزامات مهم تحقق این هدف بزرگ، تمرکز بر حوزه مالکیت فکری است.

در این بین نکته‌ای که حائز اهیمت بوده ثبت مالکیت معنوی تولیدات و اختراعات این شرکت‌ها است که بایستی در اولویت قرار گیرد چرا که افراد نخبه و دانشمند با توانمندی خودشان اقدام به انواع تجهیزات و دستگاه‌های کاربردی در بخش‌های صنعت کشور می‌کنند که باید مالکیت معنوی آن‌ها حفظ شود.

طبق گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، وقتی صحبت از مالکیت معنوی به میان می‌آید، در واقع به نقش عامل انسانی و مراقبت از دارایی فکری او تاکید می‌شود. امروز اقتصاددانان فناوری و نوآوری را در رشد و توسعه اقتصاد کشور‌ها مهم می‌دانند و بدیهی است که مالکیت فکری یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در توسعه فناوری و نوآوری است.

خیاطیان معتقد است که کشور‌ها به دو دلیل اصلی وارد بحث سیاستگذاری و قانونگذاری در مالکیت فکری می‌شوند؛ اول برای بیان قانونی حقوق معنوی و اقتصادی افراد خلاق در ارتباط با آنچه که خلق می‌کنند و حقوق عموم مردم برای دسترسی به دستاورد این افراد. دلیل دوم ورود کشور‌ها به قانونگذاری در این حوزه آن است که تمرکز بر مالکیت فکری، زمینه توسعه و ترویج خلاقیت و نوآوری را فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
وبگردی