کد خبر: ۳۵۱۷۳
|
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

تدوین برنامه اصولی در راستای ارتقای دانش و پژوهش در عرصه فناوری هوش مصنوعی

کارشناسان براین باورند که می‌توان هوش مصنوعی را به حوزه تحقیق و پژوهش سوق داد. برهمین اساس باید اقدامات و برنامه‌های کلان متعددی مرتبط با حوزه تحقیق و توسعه هوش مصنوعی در کشور شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های نوین و به روز است که مدام با توسعه آن انقلاب جدید در عرصه ارائه خدمات ایجاد خواهد شد. این فناوری امروز روند توسعه را در پیش گرفته و اکثر کشور‌های جهان نیز از این فناوری الهام می‌گیرند. می‌توان گفت که هوش مصنوعی نقش بسیار مهم و بسزایی در آینده اقتصاد دیجیتال دنیا دارد. صاحبنظران معتقدند که هوش مصنوعی یکی از مولفه‌های کلیدی در شکل گیری اقتصاد دیجیتال است و سهم هوش مصنوعی به تنهایی در اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۵ درصد برآورد شده است که بخشی از آن مربوط به تحولات حوزه فناوری است.

براساس این گزارش نتایج مطالعات توسعه هوش مصنوعی ۹۷ شغل ایجاد می‌کند و ۸۵ شغل را از بین می‌برد. این فناوری مشاغلی را که نیاز به تکرار دارند، از بین می‌برد، ولی در مقابل نیاز به متخصص را افزایش می‌دهد. بر این اساس جهت‌گیری ما در تربیت نیروی انسانی باید بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروی انسانی متمرکز باشد.

تحلیلگران این فناوری نوین براین باورند که می‌توان هوش مصنوعی را به حوزه تحقیق و پژوهش سوق داد. برهمین اساس اقدامات و برنامه‌های کلان متعددی مرتبط با حوزه تحقیق و توسعه توسعه هوش مصنوعی در کشور در حال تدوین است چرا که مشخص کردن حوزه‌های اولویت دار تحقیق و پژوهش، ایجاد شبکه همکاری علمی و تحقیقاتی بین دانشگاه ها، ایجاد کارگروه‌های مختلف در بدنه دولت در حوزه‌های اولویت دار برای تعریف طرح‌های تحقیقاتی به روز و مورد نیاز کشور، اعطای گرنت، جایزه و حمایت‌های مالی و معنوی در طرح تحقیقاتی، شناسایی و ارائه موارد کاربردی هوش مصنوعی در بخش صنعت و دولت و راهبری متمرکز پژوهش‌های حوزه هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه کارساز باشد.

از سوی دیگر برای ترغیب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در طرح‌های تحقیقاتی، اعطای تسهیلات مالی و کمک‌های بلاعوض و حمایت از ایجاد صندوق‌های خطرپذیر در حوزه هوش مصنوعی باید منابع مالی پایدار در نظر گرفته شود.

همچنین برای بالابردن سطح دانش و پژوهش و ارتقای منابع انسانی در حوزه هوش مصنوعی در کشور باید برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی