کد خبر: ۳۵۲۰۴
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

ابداع نیروگاه هسته ای کوچک که در زمین فوتبال جای می گیرد

یک شرکت تجاری از ساخت راکتور هسته ای کوچکی خبر داده که آنقدر کوچک است که در یک زمین فوتبال جای می گیرد.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، راکتور هسته ای ای پی 300، از فناوری موسوم به Gen III+ بهره می گیرد که باعث کوچک شدن ابعاد آن و نیز افزایش بهره وری این راکتور شده است.

رآکتورهای هسته‌ای کوچک در سال‌های اخیر به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های شکافت معمولی غول‌پیکر محسوب می شوند که ساخت آن‌ها بسیار کند و پرهزینه است. راکتورهای سنتی به علت آلایندگی زیاد مخالفان گسترده ای هم دارند که همین امر صدور مجوز بهره‌برداری از آنها را سخت می‌کند.

محققان این بار به جای ساخت یک راکتور بزرگ برای ارائه خدمات در یک منطقه گسترده، به سراغ ایده ساخت یک راکتور کوچک رفته اند تا با ایجاد تعداد زیادی از این نیروگاه ها برای رفع نیازهای محلی، اقدام کنند.

این روش هم انعطاف پذیری بالایی دارد و هم هزینه تمام شده استفاده از خدمات هسته ای را کاهش می دهد. هزینه های ساخت و ساز با کاهش بسیاری از خدمات مهندسی عمران برای راکتورهای متعارف مورد نیاز کاهش می یابد و ضرورت ایجاد مخزن بتن سنگین را می توان با نصب راکتور در زیر زمین حذف کرد.

بنا براعلام وستینگهاوس، این یک راکتور آبی تحت فشار 300 مگاواتی است که عمر مفید 80 ساله دارد، به اندازه کافی کوچک است تا به راحتی در یک زمین فوتبال قرار بگیرد، طراحی ساده ای دارد که هدف آن ایمن سازی تا حد امکان است.همچنیندر لوله‌ها، سوپاپ‌ها، موتورها و سایر نقاط آن خرابی کمتری وجود دارد. این نیروگاه هم برای تولید برق و هم برای گرمایش و خدمات تولید نفت و گاز و رفع نیاز موسسات صنعتی در نظر گرفته شده است.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی