کد خبر: ۳۵۲۰۷
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲

چگونه پاور را به میکسر وصل کنیم؟

میکسر دستگاهی الکترونیکی برای ترکیب و تغییرمیزان صدا برای بالا بردن کیفیت آن است است. میکسرها به واسطه امکاناتی که دارند ابزارها را کنترل و تنظیم می کنند یک یا چند سیگنال صدا را دریافت و باهم ترکیب می کنند درنهایت صدای خروجی با کیفیت را ارائه می دهند.

چگونه پاور را به میکسر وصل کنیم؟

میکسر دستگاهی الکترونیکی برای ترکیب و تغییرمیزان صدا برای بالا بردن کیفیت آن است  است. میکسرها به واسطه امکاناتی که دارند ابزارها را کنترل و تنظیم  می کنند یک یا چند سیگنال صدا را دریافت و  باهم ترکیب می کنند درنهایت صدای خروجی با کیفیت را ارائه می دهند.

 حتما می دانید که پاورمیکسر از ابزارهای بسیار مهم وکاربردی در استودیوهای ضبط موسیقی وصدابرداری هستند.میکسرها براساس کاربردهایی که دارند انواع مختلفی را شامل می شوند ما در این مقاله قصد داریم تا نحوه اتصال پاور به میکسر را به شما آموزش دهیم. البته شما می توانید با خرید یک پاور میکسر دایناکورد کار راحت تری نیز داشته باشید.

نحوه اتصال پاور به میکسر

وصل کردن میکسر صدا به پاور سخت و پیچیده نیست، اما قبل از پرداختن به چگونگی اتصال پاور به میکسر صدا باید درابتدا مکانی مناسب برای قرار دادن میکسرانتخاب کنیم. در برخی مواقع ممکن است به دلیل کمبود فضا، مکان درستی برای جای دادن میکسرپیدا نشود در حالی که میکسر باید در نزدیکترین حالت ممکن به موقعیت فرد باشد تا صدابردار بتواند برای تنظیم جلوه های صدا با فرد خواننده ارتباط بگیرد.

پس از قرار گیری دستگاها در محلی ثابت از آنجایی که پاورها گرمایی زیادی تولید می کنند بهتر است فضای خالی برای پشت دستگاه داشته باشید.

در ابتدا بایستی کابل های باند را به پاور وصل کنید. و بعد کابل ها به سمت دیگر باند متصل نماید این کار باعث جلوگیری از تو در تو شدن کابل ها می شود.

 سپس از دو خروجی اصلی میکسر دو سیم را به پاور متصل نمایید و خروجی ضبط را به رکوردر خود متصل کنید.

بعد از وصل کردن کابل میکروفن به میکسر از خاموش بودن هر دودستگاه اطمینان حاصل کنید با استفاده از یک  فازمترکه دارای ولت سنج می باشد ابتدا آن را به سیم برق متصل کنید.

حالا ولت سنج را به بدنه پاور متصل نمایید.سیم برق را از پاور جدا کرده و آن را در جهت متصل شدن به پریز برق تغییر دهید ولت سنج را که به بدنه پاور وصل کردید در صورت داشتن ولتاژ پایین ،کابل را در همان حالت به برق متصل کنید.

مطمئن شوید تمام ولوم های صدا بر روی پاور و میکسر بسته است.ابتدا میکسر و بعد پاور را روشن نمایید.

صدای ولوم پاور را تا نقطه صفر دسیبل افزایش داده و بعد ولوم میکسر اصلی را هم تا صفر افزایش دهید.

گین خط میکسر را که میکروفون به آن متصل می شود حدودا یک سوم افزایش دهید.

در این مرحله می توانید برای تست میکروفون ولوم آن را زیاد کنید.

 در هنگام  تست  میزان ولوم زیاد است پس بهتر است در هر تستی ابتدا میزان صدارا کم کنید و بعد تست نمایید زیرا در این مواقع بالا بودن میزان ولوم  ممکن است موجب آسیب به دستگاه شود.

 

در این مقاله تمامی نکات مربط به نحوه اتصال پاور به میکسر گفته شد درپایان به توضیح  کنترل های تعبیه شده برروی دستگاه میکسر پرداخته ایم جهت آشنایی بیشتر با بخش های مختلف دستگاه میکسر و اتصال ساده تر  میکسر به پاور پیشنهاد می شود تا انتها مطالب را مطالعه نمایید.

چگونه پاور را به میکسر وصل کنیم؟

کنترل های دستگاه میکسر

هر میکسری شامل چندین کنترل است:

کانال ها (channels)

بخش اصلی روی دستگاه میکسر هستند. صدا از طریق ورودی وارد کانال ها می شود و طب فرآیند تنظیم وکنترل از خروجی خارج می شود. هرمیکسری تعدادی کانال دارد هر تعداد کانال ورودی های مختلفی را هم شامل می شود. به این معنی است که مثلا دستگاه میکسری با 8کانال 8 ورودی هم دارد میکسرهایی که تعدادبیشتری کانال دارند از امکان اتصال بیشتری هم برخورد دارند.

ورودی ها (inputs)

منابع صوتی در ورودی ها باهم متصل می شوند. این منابع  می تواند شامل سیگنال های مختلف از میکروفن،پیانو،کیبورد است. هر ورودی دارای شماره ای است که می توان به راحتی آن را با شماره خود بشناسید.

گین (Gain)

گین ها سطح ورودی هر کانال را کنترل وتنظیم می کنند در تنظیم گین ها باید دقت داشت تا موجب اخلال در سیگنال های صدا نشوند.

اکولایزر(EQ)

دارای سه بخش اصلی تریبل،میدرنج،بیس است که هرکدام امکان تغییر فرکانس صدا را دارند.مثلا تریبل برای کم کردن صداهایی با فرکانس بالا است بیس برای کنترل صداهای با فرکانس پایین و میدرنج برای کنترل شدت صداهای متوسط استفاده می شوند.

 

خروجی های کمکی (AUX)

این خروجی کاربردهای مختلفی دارد این خروجی های برروی میکسر با شماره از هم تفکیک شده اند با استفاده از این خروجی های کمکی می توان صداهای متفاوتی را ارائه داد.

 

کنترل پانوراما (PAN)

پانوراما صدای استریو را کنترل می کند . به این صورت که اگر پانوراما را به سمت راست چرخانده سیگنال هم در سمت راست ارسال و همین طور اگر آن را به سمت چپ چرخانده سیگنال را به سمت چپ می فرستد.

 

کنترل سولو(SOLO)

به کمک این کنترل می توانید در هنگام ضبط صدا سیگنال ها را از دیگر کانال ها قطع کرده تا فقط صدا ضبط شده از یک کانال پخش شود.

چگونه پاور را به میکسر وصل کنیم؟

کنترل قطع (MUTE)

کاربرد این کنترل مانند کنترل سولو است با این تفاوت که می توانید در حالی که کانال های دیگر فعال هستند صدا را فقط از یک کانال قطع نمایید.

 

فیدر کانال ها (Channel fader)

فیدرها در دستگاه میکسر بسیار مهم هستند. در واقع فیدرها سطح صدای میکس شده ای  که به خروجی ارسال می شود را کنترل می کنند.

 

کنترل فانتوم پاور(Phamtom Power)

 برخی از میکروفن ها نیاز به دکمه پاور فانتوم دارند که باید دکمه فانتوم پاور دستگاه میکسر را روشن کنید فانتوم پاور در سمت دکمه روشن و خاموش دستگاه میکسر قرار دارد.

 

خروجی ها (Master outpus)

 خروجی ها همه کانال ها و سیگنال های میکس و تنظیم شده را به بلندگوها ارسال می کنند. در واقع خروجی ها کار نهایی را در دستگاه میکسر انجام می دهند.

جمع بندی

برای این که بدانید چطور می توان یک پاور را به میکسر اتصال کنیم همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد کار خیلی سختی نخواهیم داشت و می تان به راحتی این کار را انجام داد. اما نکته مهمی که در ین بین وجود دارد این است که بهتر است که در ابتدا به خوبی میکسر های صدا  را بشناسیم و درباره قسمت های مختلف این دستگاه اطلاعات کافی را داشته باشیم.

برچسب ها: موسیقی میکسر صدا
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی