کد خبر: ۳۵۲۱۳
|
۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۳

لزوم ایجاد نوآوری در خدمات بیمه‌های تأمین اجتماعی

مشاور نوآوری صندوق‌ بازنشستگی آینده‌ساز گفت: بیمه‌های اجتماعی باید در خدمات خود نوآوری داشته باشند که البته این مهم به فضای رقابتی و افزایش مشارکت مردمی نیاز دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، علی پنیریان در نشست نقش حاکمیت در توسعه زیست‌بوم بیمه اجتماعی که در سالن سراج پارک فناوری پردیس همزمان با رویداد اینوتکس ۲۰۲۳ برگزار شد، گفت: به طور کلی دو دسته عمده بیمه تجاری و اجتماعی در کشور وجود دارد.

وی افزود: در موضوع بیمه‌های اجتماعی افراد کسورپرداز هستند، یعنی بخشی از حقوق ماهانه خود را به عنوان حق بیمه می‌پردازند و بیمه با دریافتی از این افراد در محل‌های مختلف سرمایه‌گذاری‌های متنوعی انجام می‌دهد تا در نهایت بعد از دوران بازنشستگی بتواند فرد را به لحاظ درمانی و هزینه مورد حمایت قرار دهد. این روند با مفهوم بیمه عمر که نوعی سرمایه‌گذاری است، متفاوت است.

پنیریان ادامه داد: بیمه اجتماعی برای پیوستگی اجتماعی ایجاد شده است تا فرد بعد از بازنشستگی از حقوق برخوردار باشد. با این حال، این بیمه‌ها تهدیدهای بزرگی هم دارند و می‌توانند بحران‌های بزرگی نیز در کشور ایجاد کنند که بهترین نمونه آن اتفاقات و آشوب‌های اخیر در فرانسه است.

مشاور نوآوری صندوق بازنشستگی آینده ساز ادامه داد: در ایران مردم تنها تعریفی که از بیمه اجتماعی دارند، بیمه تأمین اجتماعی است و این در حالیست که صندوق‌ها و بیمه‌های متعددی در این حوزه وجود دارد که یکی از آنها صندوق آینده‌ساز است که مخاطبان آن عمدتاً مدیران بزرگ هستند و در آن هر چه فرد کسورپرداخت بالاتری داشته باشد، در زمان بازنشستگی نیز دریافت بالاتری خواهد داشت و سقف موجود در سازمان تأمین اجتماعی در این صندوق وجود ندارد.

وی افزود: طبق قانون، هر فرد می‌تواند بیمه اجتماعی خود را به یک بیمه اجتماعی دیگری انتقال دهد و سوابق خود را نیز لحاظ کنند.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی