کد خبر: ۳۵۲۸۸
|
۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۱
رباتیک و مکاترونیک؛

تولید تجهیزات هوشمند به صنایع نیروگاهی کمک کرد

یک شرکت دانش‌بنیان توانسته است با تولید سامانه‌های کنترل پیشرفته و رباتیک، نیاز صنایع و کارخانجات کشور را تامین و به ارتقای آن‌ها کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، سعیده محبوبی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی برق والکترونیک قشم ولتاژ با اشاره به تولید محصولات دانش‌بنیان در حوزه الکترونیک و مکاترونیک، عنوان کرد: طیف متنوع و گسترده‌ای از محصولات دانش‌بنیان توسط مجموعه شرکت قسم ولتاژ طراحی تولید شده است که در حوزه مکاترونیک می‌توان به سیستم‌های تولید انعطاف پذیر FMS، کنترل پیشرفته DCS نیروگاهی، سیستم‌های رباتیک به همراه ربات دلتا اشاره کرد.

این فعال فناور، با بیان این‌‌که امروزه با پیشرفت صنعت نیاز به اتوماسیون بیش از پیش نمایان است، ادامه داد: استفاده از ربات در دنیای صنعتی در حال رشد سریع است به طوری که کار بدون در نظر گرفتن نقش این تجهیزات ممکن نیست. کارخانجات صنایع مختلف برای افزایش سرعت و کیفیت و دقت و هزینه ی پایین تر به سمت رباتیکی کردن تمامی قسمت های کارخانه پیش می روند و در بعضی از قسمت‌ها که برای انسان خطرناک است مانند جوشکاری و رنگ پاشی و سموم شیمیایی و.... ناچار به استفاده از ربات می شوند.

محبوبی با اشاره به این‌که طراحی و نمونه سازی این محصولات در بخش تحقیق و توسعه این شرکت و مبتنی بر نیاز صنایع انجام شده است، ادامه داد: این محصولات پس از طراحی، تولید و انجام آزمایشات دقیق، وارد چرخه تجاری سازی و در نهایت فروش محصول شده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان قشم ولتاژ، از تولید محصولات یادشده مبتنی بر استانداردها و تاییدیه‌های داخلی و بین‌المللی گفت و ادامه داد: تمامی محصولات دانش‌بنیان شرکت قشم ولتاژ دارای سیستم کنترل و سیستم مانیتورینگ هستند و به صورت ماژولار طراحی شده‌اند. برخی از این ربات‌ها، از قابلیت جابجایی اجسام تا وزن 50 کیلوگرم برخوردارند. تمامی فرآیند طراحی و ساخت محصولات توسط تیم فنی متشکل از بخش‌های مکانیک، برق و کنترل، رباتیک و برنامه نویسی شرکت قشم ولتاژ انجام می شود.

محبوبی با بیان این‌که امروزه، ۹۰ درصد ربات‌ها، از نوع ربات هاى صنعتى هستند، عنوان کرد: این ربات‌ها عمدتاً در کارخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، انبارها، نیروگاه‌ها، بیمارستان ها، و بخش هاى مشابه به کارگرفته مى‌شوند.

این فعال حوزه فناوری، عنوان کرد: با توجه به فعالیت شرکت قشم ولتاژ در حوزه هوش مصنوعی رباتیک واتوماسیون صنعتی و نقش مهم ، حساس و پررنگ این شاخه از علوم در دنیای امروز بسیاری از صنایع عمومی، پزشکی و حتی نظامی می‌توانند از این محصولات بهرمند شوند

وی با اشاره به قیمت تمام‌شده حدود 50 درصد پایین‌تر از نمونه های خارجی نسبت به نمونه‌های وارداتی در عین کیفیت این محصولات، ادامه داد: وجه تمایز این محصولات شامل قیمت مناسب، محصولات با کیفیت، پیاده سازی فناوری‌های روز دنیا نظیر هوش مصنوعی، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پیاده‌سازی استانداردهای مورد نیاز در مراحل طراحی و ساخت، استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز برای تست نمونه محصولات ساخته شده ، دقت بالای عملکرد محصولات و... است.

محبوبی ادامه داد: با توجه به این‌که طراحی و ساخت این محصولات در داخل کشور انجام می‌شود از دو جهت به جلوگیری از خروج ارز کمک می‌کند؛ در واقع با طراحی و ساخت محصولات دانش‌بنیان هم‌گام با فناوری روز دنیا، در نیروی انسانی و تولید محصولات با کیفیت، صرفه‌جویی‌های ارزی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به سایز مزایای رقابتی این محصولات عنوان کرد: می‌توان کیفیت بالای محصولات با استفاده از مواد اولیه با کیفیت، پیاده‌سازی فناوری‌های روز دنیا و ارائه خدمات مناسب در حوزه طراحی، ساخت، تست و راه اندازی محصول در کنار دقت بالای عملکرد محصولات را از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات این شرکت دانست.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان قشم ولتاژ، به دو بخش عمده طراحی و نیز ساخت و پیاده سازی در فرآیند تجاری‌سازی این محصولات اشاره کرد و افزود: در بخش طراحی نیروی انسانی متخصص مهم‌ترین عامل پیشبرد اهداف است لذا اشتغال نیروی متخصص یکی از دستاوردهای اصلی این بخش است؛ در بخش ساخت و پیاده سازی بخشی از امور نظیر عملیات ماشین‌کاری، برون‌سپاری می شود که اشتغال نیروی فنی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دستاوردهای مهم این بخش به شمار می‌رود.

این فعال فناور، با بیان این‌که معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در راستای توسعه محصولات دانش بنیان و فناور، حمایت‌های خوبی را از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است. این حمایت ها می‌تواند در زمینه‌هایی چون تعاملات بین‌المللی با صاحبان فناوری، برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در حوزهای فناوری و نوآوری، کمک به شرکت های کوچک در حوزه تجاری‌سازی محصول، ایجاد سازو کار مناسب برای صادرات محصولات دانش بنیان و ... افزایش یابد. معاونت علمی همچنین می‌تواند در تحول دیدگاه جامعه و مردم نسبت به محصول ایرانی تاثیرگذار باشد.

ارسال نظرات
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی