کد خبر: ۳۵۳۰۰
|
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ | ۱۰:۴۱

کاربرد فناوری پلاسما در امحای زباله‌های بیمارستانی

یکی از فناوری‌هایی که امروزه می‌تواند به توسعه و حفظ محیط زیست و سلامت افراد کمک کند فناوری پلاسما است. برهمین اساس یک شرکت دانش بنیان موفق شده که برای اولین بار مشعل‌های پلاسمایی را تولید و کاربردی کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از فناوری‌هایی که امروزه می‌تواند به توسعه و حفظ محیط زیست و سلامت افراد کمک کند فناوری پلاسما است. می‌توان گفت که امروزه فناوری پلاسما کاربرد‌های وسیعی در امحا پسماند و اصلاح و فراوری سوخت‌ها دارد. پلاسما به دلیل این که گونه‌های بسیار پرانرژی دارد، حتی می‌تواند برای پاکسازی مواد شیمیایی پر مخاطره‌ای مورد استفاده قراربگیرد که فراوری آن‌ها با غیر از این روش، بسیار سخت است. مزیت اصلی فناوری پلاسما این است که بازیابی ماده و انرژی را از پسماند‌های جامد، مایع و گاز امکان پذیر می‌کند.

براساس این گزارش به منظور دفع آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از کارخانجات صنعتی مانند صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و سایر صنایع رهیافت نوینی تحت عنوان پلاسمای حرارتی معرفی و امکان سنجی شد. به منظور دفع آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از کارخانجات صنعتی مانند صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و سایر صنایع رهیافت نوینی تحت عنوان پلاسمای حرارتی معرفی و امکان سنجی شد.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر از فناوری پلاسما در بازار‌های تجاری در صنعت دارویی (انعقاد پلاسمایی آرگون)، دفع زباله، برش دادن و اصلاح عملکردی سطوح مواد مختلف به منظور افزایش خاصیت چسبندگی جوهر‌های ساده و چندلایه استفاده می‌شود. در بسیاری از این کاربرد‌های اشاره شده از پلاسمای حرارتی استفاده می‌کنند، ولی کاربرد‌های مربوط به سطوح عموما به‌صورت غیرحرارتی عمل می‌کنند. سیستم‌های تولید پلاسمای غیرحرارتی در صنعت غذا و نوشیدنی نیز روند امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند.

براساس این گزارش یک شرکت دانش بنیان موفق شده که از این فناوری بهره بگیرد. مریم صالحی مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان رایکا گستر پلاسما ضمن اشاره به فعالیت‌های این شرکت در حوزه فناوری پلاسما گفت: پلاسما فناوری بسیار منحصر به فردی است و امروزه در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته و از این فناوری استفاده‌های خاص و جالبی می‌شود؛ بنابراین فناوری پلاسما توجه ما را جلب کرد و به مطالعه آن پرداخته و با کاربرد‌های فراوان آن آشنا شدیم.

این فعال حوزه پژوهش از تولید مشعل‌های پلاسمایی به عنوان اولین محصول این مجموعه یاد کرد و گفت: فرآورده‌ای که در آن شروع به فعالیت کردیم گازی‌سازی پلاسما در حوزه امحا زباله‌های خطرناک یا بیمارستانی به شیوه پلاسما بوده است و در ادامه، زمینه‌های استفاده از این فناوری را گسترش دادیم و در کاربرد‌های دیگر هم از آن استفاده کردیم.

وی با اشاره به گستردگی دامنه کاربرد‌های فناوری پلاسما ادامه داد: پلاسما به دوگروه پلاسمای سرد و گرم تقسیم بندی می‌شود که پلاسمای سرد در حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت دانش بنیان در حال حاضر در حوزه پرشکی فعالیت ندارد بلکه فعالیت‌های این مجموعه عمدتاً در حوزه صنعتی است.
صالحی، بیمارستان‌ها و صنایعی را که زباله خطرناک تولید می‌کنند از جمله مخاطبین و مشتری‌های این مجموعه دانست و عنوان کرد: این محصول را به کشور هند و فیلیپین صادر کردیم و دو نمونه از این سیستم را در این دو کشور راه اندازی کردیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، با اشاره به نیروی کار ارزانتر در ایران و همچنین تولید قطعاات توسط خودشان، مزیت رقابتی این محصول را قیمتی بسیار پایین‌تر آن نسبت به محصولات خارجی با کیفیت مشابه دانست و گفت: از آنجایی که شرکت رایکا گستر پلاسما این فناوری را بومی سازی کرده است، از مرحله آغاز تا تولید مبتنی بر خواست مشتری را پشتیبانی می‌کند سفارشی سازی دیگر مزیت رقابتی این شرکت به شمار می‌رود.

این فعال حوزه فناوری، در خصوص اشتغال ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: علاوه بر پرسنلی که در شرکت مشغول به کار هستند نه تنها به صورت غیرمستقیم خصوصا در حوزه معدن و فرآوری محصولات معدنی اشتغال ایجاد کرده‌ایم بلکه از خام فروشی جلوگیری کرده‌ایم که منجر می‌شود ماده اولیه‌ای که از معادن استخراج می‌شود در همین کشور خودمان فرآوری شود.

صالحی، ضمن تشکر از حمایت‌های انجام شده در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این محصول علیرغم تلاش‌های بسیار در کشور مورد استقبال قرار نگرفت و دستگاه‌های اجرایی، شهرداری، بیمارستان‌ها و ارگان‌های دولتی آن‌قدری که انتظار می‌رفت از آن حمایت نکردند، ولی با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به صادرات آن شدیم.

این فعال حوزه فناوری در انتها بیان کرد: امیدوار است و از این موضوع استقبال می‌کند که از مافیای صادرات مواد اولیه در حوزه معدن و مافیایی که منجر به شکست پروژه امحا زباله بیمارستانی شد جلوگیری شود و آن معاونت محترم در این زمینه قوانینی وضع کند که محصولات دانش بنیان در کشور جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی