کد خبر: ۳۵۴۶۱
|
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۶

تولید دارو برای مقابله با تشعشعات رادیواکتیو بمب‌ها

شرکت سینکلر اینترنشنال آزمایشات انسانی بر روی یک داروی ضد تشعشع جدید را آغاز کرده که برای کمک به رفع آلودگی ناشی از حملات هسته‌ای و رادیواکتیو، طراحی شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، تهدید ناشی از آلودگی هسته‌ای یا رادیواکتیو در نتیجه حمله با بمب‌های کثیف بسیار متفاوت است. پس از رفع خطر انتشار عناصر رادیواکتیو با نیمه عمر بسیار کوتاه، خطر اصلی از عناصر دارای نیمه عمر طولانی‌تر است که احتمال بیشتری دارد افراد با آن‌ها مواجه شوند.

این آلاینده‌ها موادی مانند ذرات آلفا تولید می‌کنند که انرژی بسیار کمی دارند و معمولا لایه‌های سلول‌های مرده بر روی پوست بدن از نفوذ آن‌ها جلوگیری می‌کنند. با این حال، اگر چنین عناصری استنشاق یا بلعیده شوند، می‌توانند بر روی بافت‌های نرم بدن قرار گرفته یا جذب شوند و بر روی دی ان‌ای و فرآیند‌های بیوشیمیایی ظریف سلول‌ها تاثیر منفی بگذارند.

راه درمان حذف عناصر رادیواکتیو یا جلوگیری از ماندن آن‌ها در بدن است. شاید معروف‌ترین دارو برای این کار یدید پتاسیم باشد که به عنوان مکمل رژیمی فروخته می‌شود، اما برای محافظت از بیماران تحت پرتودرمانی نیز استفاده می‌شود. به طور خاص، یدید پتاسیم از غده تیروئید در برابر آلوده شدن به ید رادیواکتیو محافظت می‌کند. غده تیروئید، ید و قرص‌های یدید پتاسیم را ذخیره می‌کند و بدن را با ید پایدار اشباع کرده و از تیروئید در برابر مواد رادیواکتیو حفاظت می‌کند.

داروی جدید که HOPO ۱۴-۱ نام دارد، به طور مستقیم عناصر رادیواکتیو را از طریق چنگالش مهار می‌کند. یعنی دارو بخش‌های مولکولی خود را به اتم‌های آلوده متصل کرده و آن‌ها را از سلول‌های زنده جدا می‌کند یا در وهله اول از جذب آن‌ها جلوگیری می‌کند. این ایده جدیدی نیست و داروی دیگری به نام دی اتیلن تریامین پنتا استات (DTPA) هم برای استفاده به همین شکل تایید شده است، اما باید به صورت استنشاقی تزریق یا مصرف شود. اما HOPO ۱۴-۱ را می‌توان به صورت خوراکی و به شکل قرص مصرف کرد.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
وبگردی