کد خبر: ۳۵۴۹۸
|
۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۹

پچ الکتروکاردیوگرام نانویی، با قابلیت بازیافت، ساخته شد

مرکز تحقیقات فنی VTT فنلاند یک پچ الکتروکاردیوگرام (ECG) پایدار ساخته است که کاملاً قابل بازیافت بوده و از مواد بیولوژیکی در آن استفاده شده است.

پچ الکتروکاردیوگرام نانویی، با قابلیت بازیافت، ساخته شد

به گزارش «نبض فناوری»، این دستگاه مدولار است و اجزای الکترونیکی آن را می‌توان به راحتی از پچ یکبار مصرف خارج کرد و دوباره مورد استفاده قرار داد. این پچ از نانوسلولز ساخته شده و به همراه الکترودهای حسگری و اتصالات کربنی چاپ می‌شود. این پچ تخریب‌پذیر از پوست الکترونیکی سلولزی VTT ساخته شده است که جایگزین پلاستیک سنتی در کاربردهای پوستی پوشیدنی است.

ECG یکی از راه‌های رایج و محبوب برای نظارت بر شرایط قلبی است. از آن برای ضبط سیگنال الکتریکی قلب برای نظارت بر سلامت قلب و ارزیابی شرایط قلبی استفاده می‌شود. در حال حاضر، پچ‌های ECG از اجزای الکتریکی روی بستر از جنس منابع فسیلی ساخته می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود نیاز جهانی به پچ‌های پایدار ECG در چند سال آینده به سرعت رشد کند. بازار جهانی ECG Patch و Holter Monitor در سال ۲۰۲۲ ۱٫۲ میلیارد دلار ارزش داشت و پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد سالانه ۲۰٪ از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ رشد کند. شیوع رو به رشد فیبریلاسیون دهلیزی، پیری و افزایش شیوع اختلالات قلبی عروقی تقاضای بازار را به طور فزاینده‌ای هدایت می‌کند.

محمد بهفر از محققان ارشد VTT می‌گوید: «صنعت مراقبت‌های بهداشتی یکی از سنگین‌ترین ردپاهای زیست محیطی را دارد و تولیدکنندگان به طور فزاینده‌ای با مقررات سخت در این حوزه روبرو هستند تا محصولات پایدارتری را تهیه کنند. بسترهای مبتنی بر مواد زیستی مانند سلولز گزینه‌های امیدوارکننده نسبت به مواد فسیلی هستند. بخش دشوار این واقعیت است که آن‌ها نیاز به داشتن خواص خاصی مانند کشش، مقاومت در برابر پارگی و حساسیت به رطوبت دارند. مفتخریم که بگوییم با پوست الکترونیکی سلولزی، ما فیلمی جدید با پتانسیل عظیمی برای استفاده در صنعت پزشکی ایجاد کرده‌ایم.»

مراقبت‌های بهداشتی ۸٪ از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگترین بخش‌های تولید زباله در جهان است. از پلاستیک در تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود زیرا ارزان است و استریل کردن آن بسیار آسان است. در نتیجه، پلاستیک ۲۵ ٪ از زباله‌های تولید شده توسط بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهد. ۹۱٪ از پلاستیک‌ها بازیافت نمی‌شوند و در محل‌های دفن زباله یا طبیعت به پایان کار خود می‌رسند.

در سال ۲۰۱۹ ، مردم ۵۳ میلیون تن زباله الکترونیکی را دور ریختند و این مقدار تا سال ۲۰۳۰ ۳۸٪ افزایش می‌یابد. افزایش تقاضا برای الکترونیک‌های کوچک و پوشیدنی تا حد زیادی مسئول این مسئله است زیرا بسیاری از قطعات کوچک و پیچیده باعث می‌شوند که بازیافت دشوار شود.

وی گفت: «ما اولین وصله ECG مبتنی بر نانوسلولز را ساختیم که دارای مواد افزودنی پلاستیکی نیستند. پیامدهای گسترده‌تر فراتر از ECG است زیرا در آینده می‌توان در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد. این فیلم قوی، انعطاف‌پذیر، شفا و قابل تنفس است و از قابلیت چاپ خوبی برخوردار است.»

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی