کد خبر: ۳۵۵۵۲
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۴

استفاده از نمایشگرها خواب را مختل می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نمایشگر وسایل الکترونیکی باعث می‌شود کیفیت خواب کاهش پیدا کند.

به گزارش «نبض فناوری»، گروهی از محققان به منظور بررسی تاثیر استفاده از نمایشگرها بر خواب افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی مربوط به ۱۰ هزار و ۲۸۰ فرد بین ۱۰ تا ۱۴ ساله را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد و والدینشان به سوالاتی در مورد عادت‌های خواب و مدت زمان استفاده از نمایشگرها و رسانه‌های اجتماعی قبل از خواب پاسخ دادند.

۱۵.۵ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه اعلام کردند که در دو هفته گذشته نتوانستند به درستی بخواند، ۱۶.۹ درصد افراد گزارش کردند که حداقل یک بار در هفته گذشته با تماس تلفن، پیام‌ها یا ایمیل از خواب بیدار شده‌اند. همچنین ۲۰ درصد افراد نیز اعلام کردند زمانی که نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند از گوشی هوشمند یا دیگر وسایل الکتریکی استفاده می‌کنند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نمایشگرها قبل از زمان خواب باعث می‌شود کیفیت و کمیت خواب کاهش پیدا کند. بنابراین توصیه شده است که گوشی هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت یا دیگر وسایل دارای نمایشگر را در خارج از اتاق خواب قرار دهید، آن‌ها را خاموش کنید یا صدای زنگ و پیام آن را قطع کنید. قبل از خواب نیز از این وسایل الکترونیکی استفاده نکنید، زیرا باعث مختل شدن خواب می‌شوند. در صورتی که نیمه شب از خواب بیدار شدید نیز از گوشی هوشمند خود استفاده نکنید.

به گفته پژوهشگران، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، چت کردن، انجام دادن بازی‌های ویدئویی، تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی باعث بروز مشکلاتی برای خوابیدن یا بیدار شدن می‌شود. خواب کافی برای نوجوانان بسیار ضروری است، زیرا به رشد صحیح ذهنی و جسمی آن‌ها کمک شایانی می‌کند.

نتایج این مطالعه در مجله Sleep Health منتشر شده است.

منبع/ ایمنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی