کد خبر: ۳۵۶۱۵
|
۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰

افرایش مقاومت قطعات صنعتی در برابر خوردگی با دستگاه‌های لایه نشانی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان، با ساخت دستگاه لایه نشانی، اقدام به توسعه پوشش‌های نانو لایه با استفاده از روش PVD در کشور کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، مهدی عبد یزدان مدیر عامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما، توسعه‌ پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش PVDرا زمینه تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و گفت: دستاورد این شرکت ساخت دستگاه لایه نشانی پوشش‌های فوق سخت با فناوری هیبریدی و ارائه خدمات پوشش‌دهی سخت و مقاوم به سایش است.

عبد یزدان خاطر نشان کرد: پوشش PVD، گروهی از پوشش‌های لایه نازک است که در محفظه خلأ و از طریق تبخیر عناصر فلزی و رسوب نانوذرات حاصل از پلاسما روی قطعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این پوشش‌ها به علت ضخامت کم، عموماً باعث تغییر ابعادی قطعه نشده و می‌تواند خواص مورد نظر از لحاظ سختی، مقاومت سایشی و مقاومت به خوردگی را در قطعه ایجاد کند، اظهار کرد: در طی فرآیند انباشت بخار فیزیکی یا به‌طور خلاصه PVD، یک ماده از یک فاز جامد یا مایع به فاز بخار تبدیل می‌شود و سپس دوباره به صورت یک لایه نازک در یک فاز جامد و یا مایع بر روی سطح انباشته می‌شود.

عبد یزدان، با اشاره به کاربرد این روش در ایجاد پوشش‌های فوق سخت روی سطوح ادامه داد: در لایه نشانی با استفاده از فناوری PVD، پوشش‌های مقاوم و با کیفیت بسیار بالا ایجاد می‌شود. این روش تا کنون جز کاراترین و پیشرفته‌ترین روش‌های ایجاد لایه روی سطوح به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز کشور در این حوزه شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما تصمیم به تولید این محصول گرفته و به‌عنوان اولین مجموعه توسعه‌دهنده پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش PVD در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز خدمات پوشش‌های فوق سخت به روش PVD در ایران فعالیت می‌کند.

مدیر عامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما، در خصوص اهمیت این پوشش‌ها عنوان کرد: کاربرد پوشش‌ها در جهت افزایش عمر قطعات صنعتی در برابر سایش و خوردگی است و عمده مشتریان صنایع خودرو، نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع هوا فضا هستند.

عبد یزدان، با بیان اینکه این محصولات نمونه داخلی دارند گفت: وجه تمایز آن کیفیت بهتر و دوام بالاتر و تنوع پوشش‌ها نسبت به نمونه‌های داخلی و قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های خارجی است؛ چرا که مواد اولیه با قیمت پایین‌تری تهیه و فرآوری می‌شود که زمینه را برای پایین‌تر بودن هزینه تمام شده محصول ساخت این شرکت دانش‌بنیان فراهم می‌کند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان مهندسی سطح سوین پلاسما، در خصوص اشتغال‌زایی توسط این محصول دانش‌بنیان عنوان کرد: در صورت ایجاد ثبات در صنعت می‌توان تا 20 نفر نیرو جذب و کارآفرینی کرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی