کد خبر: ۳۵۶۳۳
|
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

سهم تولید ناخالص ملی در اقتصاد دیجیتال کشور چقدر است؟

بسیاری از کارشناسان توسعه و تقویت اقتصاد دیجیتال در کشور را یک ضرورت مهم می‌دانند و معتقدند که سهم تولید ناخالص ملی در این بخش افزایش یابد؛ چرا که آینده کشور به اقتصاد دیجیتال رقم خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» اقتصاد دیجیتال یکی از پدیده‌های نوین است که با شکل گیری آن انقلاب جدیدی در عرصه توسعه اقتصاد کشور‌ها شکل گرفته است تا جاییکه از آن به عنوان موج چهارم انقلاب صنعتی یاد می‌شود.

برهمین اساس بسیاری از کارشناسان توسعه و تقویت اقتصاد دیجیتال در کشور را یک ضرورت و ماموریت مهم می‌دانند و باید به این سمت و سو حرکت کنیم؛ چرا که آینده کشور به اقتصادی دیجیتال رقم خواهد خورد.
طبق گفته وزیر ارتباطات سهم اقتصاد دیجیتال از ۶.۴ درصد در ابتدای دولت سیزدهم به ۷.۴ درصد رسیده است؛ بنابراین سهم ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال باید افزایش یابد و شاهد تحول بزرگی در این زمینه باشیم.

به گفته خوانساری سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران به ۷.۵‌درصد افزایش یافته است. حال با این آمار و ارقام آیا واقعا سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی یافته است یا تنها مسئولان به آمار و ارقام بسنده خواهند کرد.

در همین راستا محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در کشور درخصوص گسترش پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی گفته است، طی یک سال گذشته و با رشد تعداد کاربران در شبکه‌های اجتماعی داخلی، هم اکنون بیش از ۳۵ میلیون ایرانی از پیام رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند.

وی با بیان این مطلب که در بیانیه جنبش عدم‌تعهد در تهران در سال ۲۰۱۲، بر موضوع رفع شکاف دیجیتالی بین کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه و تضمین دسترسی همگانی، فراگیر و بدون تبعیض به اطلاعات و دانش در زمینه ICT تاکید شده است گفت: «موفقیت‌های ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در حالی حاصل شد که طی دهه‌های گذشته با اقدامات قهری محدودکننده و یکجانبه برخی کشور‌ها از جمله آمریکا به اشکال مختلف مواجه بوده‌ایم، اما ایران با تکیه بر توانمندی‌های بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان خود و همکاری کشور‌های دوست چنین تهدیدی را به فرصت تبدیل کرده است».

آمار‌ها نشان می‌دهد که امروزه اقتصاد دیجیتال سهم مهمی از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشور‌ها را به خود اختصاص داده و این سهم به شکلی چشم گیر و روز افزون در حالافزایش است. از همین روی تمامی کشور‌ها برای افزایش رشد اقتصادی نیازمند توجه جدی به اقتصاد دیجیتال هستند تا باگسترش آن به رشد و توسعه اقتصادی دست یافته و از سایر کشور‌ها عقب نمانند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی