کد خبر: ۳۵۷۰۹
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

تلسکوپ جیمز وب در یکی از قمرهای زحل، آب پیدا کرد!

تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر نشان داد که نه تنها می‌تواند تصاویری از دور افتاده‌ترین کهکشان‌ها در فضای مرئی کیهان را به ثبت برساند؛ بلکه به کلیه رویدادهای محیط پیرامون خود نیز اشراف دارد. ناسا اخیرا عکسی را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه یک آبفشان عظیم بخار آب از زیر سطح قمر Enceladus زحل به بیرون تراوش می‌کند.

به گزارش«نبض فناوری»تلسکوپ فضایی جیمز وب بار دیگر نشان داد که نه تنها می‌تواند تصاویری از دور افتاده‌ترین کهکشان‌ها در فضای مرئی کیهان را به ثبت برساند؛ بلکه به کلیه رویدادهای محیط پیرامون خود نیز اشراف دارد. ناسا اخیرا عکسی را منتشر کرده که نشان می‌دهد چگونه یک آبفشان عظیم بخار آب از زیر سطح قمر Enceladus زحل به بیرون تراوش می‌کند.

این تصویر بسیار ارزشمند قلمداد شده و دانشمندان را از پدیده‌ای خیره‌کننده مطلع می‌کند. این شگفتی مشخصا هنگامی آشکارتر می‌شود که ما از اندازه این فواره آبی که ناسا آن‌را به شکل شگفت‌انگیزی بزرگ توصیف نموده است؛ آگاه شویم. این فواره تقریبا 10 هزار کیلومتر امتداد دارد. این در حالیست که قمر Enceladus به نوبه خود تنها 500 کیلومتر قطر دارد.

این بزرگ‌ترین پرتابه آبی شناسایی شده توسط دانشمندان در قمر Enceladus زحل محسوب می‌شود. همچنین دانشمندان برای نخستین بار نحوه تغذیه سیستم حلقه زحل توسط این فواره را مشاهده کردند. بعلاوه دانشمندان سرعت پرتاب بخار آب Enceladus به فضا را تخمین زدند.

به گفته آنها این سرعت تقریبا معادل 300 لیتر بر ثانیه است. Enceladus یکی از نامزدهای اصلی برای وجود حیات در خارج از کره زمین است؛ چرا که به عقیده تمامی دانشمندان در زیر سطح ماهواره، اقیانوسی از آب به حالت مایع وجود دارد.

این موضوع در خصوص قمر Europa سیاره مشتری نیز صدق می‌کند. البته اندازه این قمر در مقایسه با Enceladus تقریبا 6 برابر بزرگ‌تر بوده و در فاصله‌ای بسیار نزدیک‌تر به زمین قرار دارد؛ بنابراین نخستین ماموریت فضایی از این دست به سیاره مشتری انجام خواهد شد.

 

منبع: آی تی رسان

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی