کد خبر: ۳۵۷۱۲
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۰

تاثیرگذاری جمعی ربات‌ها؛ تحقیقات درباره رفتار توده‌ای میکروربات‌ها

محققان دانشگاه «گوتنبرگ» در کشور آلمان رفتارهای جمعی ربات‌های ریز را به منظور کاربردی سازی این قابلیت در مقیاس‌های نانو و میکرو مورد بررسی قرار داده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»از «ساینس‌دیلی»، مینیاتوریزه‌ کردن تقریبا در تمام حوزه‌ها به سرعت در حال پیشرفت است و گرایش به سمت ایجاد واحدهای هر چه کوچکتر در جهان فناوری ربات هم فراگیر شده است. در آینده ربات‌های بسیار کوچک مورد استفاده در کاربردهای پزشکی و دارویی ممکن است قادر به انتقال دارو به مکان‌های مورد نظر (هدف) در بدن باشند.

فیزیک آماری می‌تواند به بنیان‌گذاری برای توسعه چنین فناوری‌هایی یاری برساند. یک تیم از محققان در دانشگاه «یوهانس گوتنبرگ» (JGU) اکنون رویکرد تازه‌ای به این موضوع داشته اند. این رویکرد مبتنی بر تحلیل گروهی از ربات‌ها و چگونگی عملکرد جمعی آنها به عنوان گروهی از واحدهای جنبنده بر اساس مدل ذرات فعال «برونیان» (Brownian) است.

یافته‌های این تیم محققان در خصوص احتمال وجود یک مسیر جایگزین برای تحقق ماده فعال قابل‌ برنامه‌ریزی در نشریه «پیشرفت‌های علم» منتشر شده است.

 

تاثیرگذاری جمعی ربات‌ها؛ تحقیقات درباره رفتار توده‌ای میکروربات‌ها

 

جمعی از ربات‌ها قادر به انجام وظایفی هستند که یک ماشین منفرد قادر نیست

محققان در جست وجوی راه های تازه‌ای برای اجرای وظایفی در مقیاس های میکرو و نانو هستند که در غیر این صورت تحقق آنها دشوار است. بخصوص اینکه مینیاتوریزه کردن دستگاه ها و اجزا در حال رسیدن به محدوده‌های فیزیکی است.

یک گزینه یا راهکار جدید در دست بررسی، استفاده از جمعی از واحدهای رباتیک بجای یک ربات واحد برای تکمیل کردن انجام یک وظیفه است.

پروفسور «توماس اسپک» می‌گوید: قابلیت های حل مساله یک میکروربات به علت اندازه کوچک آن محدود است اما مجموعه‌ای از چنین ربات هایی که در کنار یکدیگر کار می‌کنند، ممکن است قادر به اجرای کارهای پیچیده با موفقیت بالا باشند.

«فرانیک سیبرس» مولف اصلی این گزارش نیز خاطرنشان کرد: هدف ما بررسی و توصیف رفتار جمعی این ربات ها و احتمال کاربردی کردن این مساله بود.

حوزه رباتیک قلمروهای زیادی از جهان را پوشش می‌دهد که یکی از نمونه‌های آن پرواز جمعی پرندگان است. به گفته سیبرس، تلاش در استفاده از تئوری‌های زیربنایی به شناخت آنها از حرکت‌های توده ای و جمعی نسبت به حوزه سیستم‌های رباتیک کمک می کند.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی