کد خبر: ۳۵۷۱۳
|
۱۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

هدست Reality Pro به کابوس متا و رقبای دیگر اپل تبدیل می‌شود

اپل احتمالاً در WWDC امسال از اولین هدست واقعیت‌ ترکیبی خود رونمایی خواهد کرد و همین موضوع شرکت‌های فعال در این حوزه را به تکاپو انداخته است.

به گزارش «نبض فناوری»ورود اپل به بازار محصولات واقعیت مجازی/واقعیت افزوده زمانی رخ می‌دهد که فروش سخت‌افزار و علاقه‌ی عمومی کاربران جهان به رؤیای متاورس، در حال کاهش است. درحالی‌که برخی شرکت‌ها مثل متا سرمایه‌گذاری هنگفتی روی این ایده انجام داده‌اند، غول فناوری اهل کوپرتینو از این فناوری دور مانده اما به برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، علاقه‌ی زیادی دارد. درحال‌حاضر امکان دارد اپل رقبا را در این حوزه تحت‌الشعاع قرار ندهد اما از ایده‌های مختلف پشتیبانی می‌کند و در نتیجه باعث پیشرفت و استفاده‌ی گسترده‌تر از فناوری مذکور می‌شود.

جورج جیجیاشویلی، تحلیلگر اصلی Omdia می‌گوید:‌ «هدست اپل نوعی تأییدیه است و فصل بعدی و روش تعامل با واقعیت مجازی را تغییر می‌دهد. اگر این شرکت محصولی جذاب با برنامه‌ها و عملکردهای کاربردی ارائه دهد، توجهات بسیاری به هدست واقعیت ترکیبی Reality Pro جلب خواهد شد.»

البته طبق داده‌های International Data Corporation، بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از اوایل سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۵۴ درصدی بوده است. طبق اعلام Wired، بیش‌ از نیمی از افرادی که هدست‌های متا را خریداری کرده‌اند پس‌ از حدود ۶ ماه، دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. اولین حضور اپل می‌تواند به رقبای این شرکت کمک کند تا فروش بهتری داشته باشند. جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات IDC می‌گوید، خبر معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل، توجه بسیاری از کاربران را به‌خود جلب خواهد کرد.

اگرچه اپل در بسیاری از زمینه‌ها اولین شرکتی نبوده که سخت‌افزار جدید معرفی می‌کند، در اکثر مواقع بر بازار مذکور مسلط می‌شود. به‌عنوان مثل آیپاد به بهترین پخش‌کننده‌ی موسیقی تبدیل شد و آیفون نیز بلکبری را درهم شکست. اکنون ساخت هدست واقعیت ترکیبی می‌تواند عصر جدیدی را در این حوزه رقم بزند.

طرح مفهومی هدست Reality Pro اپل

طبق شایعات و گزارش‌های متعدد، اپل در حال ساخت هدستی ۳۰۰۰ دلاری است که از نمایشگرهای پیشرفته، ردیابی چشم و دست و بسته‌ی باتری جداگانه بهره می‌برد. متا نیز هدست کوئست ۳ را با قدرت پردازش دو برابر بیشتر از نسل کنونی این محصول معرفی کرد و از پاییز سال جاری با قیمت ۵۰۰ دلار دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت. این شرکت همچنین قیمت مدل‌های قبلی کوئست را حدود صد دلار کاهش خواهد داد. اگر شایعات مربوط به قیمت هدست Reality Pro اپل واقعیت داشته باشد، این محصول احتمالاً فقط مشتریان سازمانی و توسعه‌دهندگان را به‌ خود جذب خواهد کرد. از طرفی لنوو هدست واقعیت مجازی ۱۳۰۰ دلاری معرفی کرده که از نظر قیمتی بین محصول متا و اپل قرار می‌گیرد.

 

شرکت‌های فعال دیگر در حوزه‌ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، از نظر هدف و قیمت، محصولات متفاوتی عرضه کرده‌اند. استارتاپ AR Magic Leap سال گذشته دومین هدست خود را با قیمت حدود ۳۳۰۰ دلار و با تمرکز بر مشتریان سازمانی عرضه کرد. طبق گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد با متا قراردادی در حوزه‌ی واقعیت افزوده منعقد کند. از طرفی هدست PSVR 2 سونی را داریم که با قیمت ۵۵۰ دلار روانه‌ی بازار شده است.

چالش مهم درمورد گسترش استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی این است که قیمت بالای این محصولات باعث می‌شود اکثر مردم تمایلی به خرید آن‌ها نداشته باشند. جیجیاشویلی می‌گوید ورود اپل به این صنعت می‌تواند توسعه‌دهندگان و شرکت‌های بیشتری را نسبت‌ به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب کند.

تا زمانی‌ که قیمت هدست اپل کاهش نیابد، به‌طور انبوه مورد پذیرش خریداران قرار نخواهد گرفت. علاوه‌براین محصول مورداشاره باید اپلیکیشن‌های بسیار باکیفیت و کاربردی ارائه دهد تا خود را در دنیای واقعیت مجازی برجسته کند. به‌هرحال Reality Pro اپل می‌تواند بار دیگر نظرات کاربران را برای اهدافی غیر از بازی به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جلب کند. هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت می‌گوید قیمت پایین‌تر هدست‌های متا احتمالاً باعث می‌شود این شرکت همچنان بر بازار واقعیت مجازی مسلط باقی بماند.

منبع: زومیت

برچسب ها: هدست متا اپل
ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی