کد خبر: ۳۵۸۰
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۰

تریپساز؛ بستری برای کسب درآمد راهنمایان گردشگری

گفت وگو با مهرداد ناطقی، بنیانگذار استارتاپ تریپساز
نبض فناوری - پلتفرم تریپساز سامانه مدیریت و برنامه ریزی سفر است. این استارتاپ افرادی که قصد سفر دارند، بستری فراهم کرده که از راهنمای سفر بهره مند و سفر خوبی تجربه کنند. برای آشنایی بیشتر با این استارتاپ پای صحبت‌های هم بنیان‌گذار این استارتاپ نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

مهرداد ناطقی بنیانگذار تریپساز، 33 سال دارد. او زاده کرمان و دانش آموخته مهندسی نرم افزار از دانشگاه چمران کرمان است. او از سال 79 وارد حوزه کامپیوتر شد. ناطقی سال 97، به همراه همسر خود، مریم صابری کسبوکار خود را راه اندازی کردند. صابری 30ساله و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی است، هم بنیانگذار تریپساز است. پلتفرم تریپساز سامانه مدیریت و برنامه ریزی سفر است. این استارتاپ افرادی که قصد سفر دارند، بستری فراهم کرده که از راهنمای سفر بهره مند و سفر خوبی تجربه کنند.

ایده تریپ‌ساز چگونه شکل گرفت؟

همسرم که هم بنیانگذار تریپساز هم است، ایده خود در حوزه گردشگری را در اولین استارت‌آپ ویکندی که در حوزه گردشگری در دانشگاه تهران برگزار شد ارائه کرد که خوشبختانه ایده‌اش اول شد، بنابراین این ایده را جدیتر دنبال کردیم. همچنین به دلیل اینکه با جامعه گردشگری ارتباط و تجربه سفرهای مختلف داشتیم، فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه را میشناختیم، برهمین اساس این ایده را اجرایی کردیم.

قبل از تریپ‌ساز چه بیزینسی داشتید؟

من در شرکتهای مختلفی در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت کردم، اما از آنجایی که من همیشه بهدنبال نوآوری و یادگیری مباحث جدید بودم، کارمند بودن صرف برایم خسته کننده بود. البته قبل از راهاندازی تریپساز با دوستانم یک استارتاپ راه اندازی کرده بودیم که به دلایلی موفق نشد.

خدمات شما به چه کسانی ارائه میشود؟

در حال حاضر خدمات ما به دو گروه ارائه می¬شود؛ مسافرانی که با هر هدفی و با هر مقصدی قصد سفر و تفریح دارند و گروه دوم، راهنمایان که به دو دسته حرفه¬ای دارای کارت راهنمای گردشگری و راهنمایان محلی تقسیم میشوند. پروفایل اختصاصی، سفر مستقیم، سفر سفارشی، رویداد و بلاگ خدماتی هستند که ما به این دو گروه ارائه میکنیم.

تریپساز چه خدماتی ارائه میکند؟

تریپ‌ساز کمک میکند، مسافران بهترین انتخاب را برای سفر خود داشته باشند و اگر سر دوراهی قرارگرفته اند بهترین تصمیم را برای سفر بگیرند و با برنامه سفر کنند. همچنین راهنما طبق بودجه‌ای که مسافر در اختیار دارد، سفر او را برنامه ریزی می‌کند.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش سفر به چه میزان دچار خسارت شدید؟

کرونا فرایند توسعه و پیشرفت ما را کُند کرد، اما فرصت های جدیدی برای کسب وکارمان فراهم کرد که سعی کردیم از این فرصتها بهترین بهره را ببریم. به عنوان مثال، تعلیق و تعطیلی رقبا باعث شد، ما فرصت بیشتری برای ارائه و معرفی خود داشته باشیم.

در دوران کرونا عملکرد و خدمات‌تان چه تغییری کرد؟

ما هم مانند سایر حوزه های گردشگری برای رعایت پروتکلهای بهداشتی فعالیت خود را متوقف کردیم، اما با اجرای کمپین معرفی و تبلیغ راهنمایان گردشگری سراسر کشور و جایزه یک میلیونی در اینستاگرام، توانستیم مسافر و راهنمایان باتجربهای جذب کنیم، همچنین تعداد یوزرهای اینستاگرام تریپساز افزایش یافت.

مشترهای شما معمولا از چه قشری هستند؟

مسافر در هر سن و با هر هدفی بخواهد سفر کند، میتواند تریپساز را انتخاب کند. راهنمایان گردشگری حرفهای و محلی هم میتوانند از طریق تریپساز کسب درآمد داشته باشند.

چه تعداد کاربر دارید؟

در حال حاضر تریپساز بیش از 2000 کاربر دارد.

برای کسب‌وکار خود سرمایه‌گذار جذب کردید؟

خیر. اما تصمیم داریم جذب سرمایه داشته باشیم، به همین منظور با تعدادی از سرمایهگذاران مذاکراتی انجام دادهایم. البته به¬دنبال سرمایهگذاری هستیم که تجربه فعالیت در حوزه سفر و گردشگری را داشته باشد.

رقیب شما در بازار کیست؟

در حال حاضر رقیب جدی که بخواهد خدمات تریپساز را ارائه کند، وجود ندارد.

بیزینس‌مدل شما به چه صورت است؟

b2c است؛ بین راهنما و مسافر.

مهم‌ترین چالش کسب‌وکار شما چیست؟

بزرگترین دغدغه ما عدم وجود مجوزهای لازم و شفاف برای فعالیت استارتاپهای گردشگری است.

چشم‌انداز شما برای کسب‌وکارتان چیست؟

امید دارم روزی تریپساز تبدیل به بستری برای فعالیت و کسب درآمد برای تمام راهنمایان علاقه‌مند به حوزه گردشگری شود
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی