کد خبر: ۳۵۸۳۷
|
۲۲ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

انتشار تصویر هابل از یک کهکشان عروس دریایی

تصویر این هفته از تلسکوپ فضایی هابل نوع غیرمعمولی از کهکشان را نشان می‌دهد که به دلیل ظاهر آن عروس دریایی نامگذاری شده است.

به گزارش «نبض فناوری»، دیجیتال‌ترندز اعلام کرد، کهکشان عروس دریایی«JO206» در تصویری که با استفاده از دوربین میدان وسیع3 هابل گرفته شده نشان داده شده است. این تصویر از کهکشان که در فاصله 700 میلیون سال نوری از ما واقع شده، در صورت فلکی دلو، هم مرکز درخشان کهکشان و هم پیچک های بلند آن را نشان می دهد که به سمت راست پایین کشیده شده اند. این پیچک ها هستند که نام کهکشان های عروس دریایی را به آن می دهند.

کهکشان عروس دریایی در این تصویر یک صفحه ستاره‌ساز رنگارنگ را به نمایش می‌گذارد که توسط ابر نورانی و کم رنگ از غبار احاطه شده است.

انتشار تصویر هابل از یک کهکشان عروس دریایی

حرکت کهکشان در یک خوشه از میان ابرهای پراکنده گاز پلاسما به نام محیط درون خوشه ای و گرمتر از فضای اطراف خارج از خوشه است. همانطور که کهکشان در این محیط حرکت می کند، کشش ایجاد شده گاز را از کهکشان بیرون می راند و باعث تشکیل دم بلندی می شود که در پشت بدنه اصلی کهکشان ادامه پیدا می کند. این دم ها پیچک های کهکشان عروس دریایی هستند.

هابل قبلا تعدادی دیگر از کهکشان های عروس دریایی مانند «JO201» و«JW100» را به تصویر کشیده بود.

دانشمندان هابل گفتند: «شاخک های کهکشان های عروس دریایی به اخترشناسان فرصتی منحصر به فرد می دهد تا تشکیل ستارگان را در شرایط سخت، به دور از تأثیر قرص اصلی کهکشان، مطالعه کنند». با کمال تعجب، هابل فاش کرد که هیچ تفاوت قابل توجهی بین شکل‌گیری ستاره در قرص کهکشان‌های عروس دریایی و تشکیل ستاره در شاخک‌های آن‌ها وجود ندارد، که نشان می‌دهد محیط ستاره‌های تازه متولد شده تأثیر جزئی بر شکل‌گیری آن‌ها دارد.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
وبگردی