کد خبر: ۳۵۸۵۴
|
۲۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

۲۰۰ فرود عمودی موفق برای موشک‌های اسپیس‌ایکس

شرکت فضایی «اسپیس‌ایکس» به تازگی دویستمین فرود عمودی موفق با موشک را رقم زده است.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، ماموریت ترنسپورتر-۸(Transporter-۸) یک ماموریت تاریخی برای اسپیس‌ایکس بوده است.

شرکت فضایی خصوصی اسپیس‌ایکس ۷۲ ماهواره کوچک را عصر روز گذشته ۱۲ ژوئن(بامداد امروز به وقت ایران) به مدار زمین پرتاب کرد و مرحله اول موشک را بر روی زمین فرود آورد تا دویستمین فرود در تاریخ اسپیس‌ایکس رقم بخورد.

یک موشک فالکون ۹ با ۷۲ ماهواره در ساعت ۵:۳۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۱:۰۵ بامداد به وقت تهران) از پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ کالیفرنیا برخاست.

اولین مرحله‌ی این موشک برای فرودی عمودی در وندنبرگ، کمتر از هشت دقیقه پس از بلند شدن طبق برنامه به زمین بازگشت. اسپیس ایکس در شرح ماموریت نوشت: این نهمین پرتاب و فرود برای این پیشران به خصوص بود.

نکته‌ی قابل توجه دیگر این است که این دویستمین فرود پیشران اسپیس ایکس در طی یک ماموریت مداری تا به امروز بوده است. این آمار در دسامبر ۲۰۱۵ آغاز شد و شرکت ایلان ماسک در عرض ۷.۵ سال، چنین فرودهایی را تقریبا تبدیل به کاری عادی کرده است.

طبق توضیحات ماموریت اسپیس‌ایکس، مرحله بالایی موشک پس از جدا شدن از مرحله اول به حمل ۷۲ محموله ادامه داد که شامل تاسواره، ریزماهواره، کپسول ورود مجدد و وسایل نقلیه انتقال مداری حامل فضاپیما بودند.

این ماهواره‌ها طبق برنامه‌ریزی در یک بازه‌ی زمانی ۲۴ دقیقه‌ای یک ساعت پس از پرتاب از مرحله بالایی فالکون ۹ مستقر شدند.

ترنسپورتر-۸ دومین ماموریت اسپیس‌ایکس در ۱۴ ساعت گذشته بود. اوایل صبح امروز، این شرکت ۵۲ ماهواره‌ی اینترنتی استارلینک را از ایستگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا به مدار زمین پرتاب کرد.

ترنسپورتر-۸ هشتمین ماموریت ماهواره‌ای کوچک «رایدشار» بود که اسپیس‌ایکس تا به امروز پرتاب کرده است و سومین پرواز مشابه آن در سال ۲۰۲۳ بود. ترنسپورتر-۶ در روز سوم ژانویه پرتاب شد و ۱۱۴ ماهواره را به مدار فرستاد و ترنسپورتر-۷ در روز ۱۵ آوریل ۵۱ فضاپیما را به فضا فرستاد.

اولین ماموریت اختصاصی مشترک اسپیس‌ایکس رکورد بیشترین ماهواره‌های پرتاب شده با یک موشک را دارد که متعلق به ماموریت ترنسپورتر-۱ با ۱۴۳ ماهواره‌ی پرتاب شده در ژانویه ۲۰۲۱ است.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 30 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین بعد از ۳ هفته رکوردی دیگر ثبت کرد
با کنترل از راه دور؛ سگ رباتیک نیروی نظامی چین شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
وبگردی