کد خبر: ۳۵۸۷۲
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

حسگری که فاسد شدن مواد غذایی را به صورت آنی تشخیص و اطلاع می‌دهد

انسان مواد غذایی زیادی را هدر می‌دهد که بخشی از آن به دلیل فاسد شدن این مواد است. محققان برای حل این مشکل حسگر کوچکی ساخته‌اند که تازگی غذاها را کنترل و داده‌های مربوطه را برای گوشی ارسال می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیواطلس اعلام کرد، حسگر تازه اختراع شده مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ و ماهی را به صورت آنی کنترل و داده‌ها را به گوشی هوشمند ارسال می‌کند. این دستگاه پتانسیل تغییر سطح ایمنی و امنیت غذایی را در سراسر جهان دارد.

هر سال تقریباً یک سوم کل مواد غذایی تولید شده در سطح جهان از بین رفته یا هدر می‌رود. این رقم در حدود 1.4 میلیارد تن (1.3 میلیارد تن) غذا است. این امر نه تنها از نظر پولی برای اقتصاد جهانی پرهزینه است، بلکه تا 10 درصد از گازهای گلخانه‌ای از بخشی از مواد غذایی تولید می‌شود که مصرف نمی‌شوند. همچنین خطر مسمومیت غذایی ناشی از خوردن غذای فاسد هم وجود دارد.

هنگامی که غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، مرغ و ماهی شروع به فاسد شدن می‌کنند، آمین های بیوژنیک تولید می‌کنند. آنها ترکیبات آلی هستند که شاخص‌های تعیین کننده کیفیت غذا بوده و به طور بالقوه برای انسان سمی هستند. در حالی که کنترل آمین‌های بیوژنیک روش استاندارد طلایی برای نظارت بر فساد مواد غذایی است، اما اندازه‌گیری آنها مستلزم استفاده از ابزار گران قیمت و غیرقابل حمل توسط پرسنل آموزش دیده است.

اکنون، محققان دانشگاه کوچ ترکیه، حسگر کوچکی ساخته‌اند که می تواند به صورت بی سیم و بدون باتری، تازگی غذا را به صورت لحظه ای کنترل کند و نتایج را به گوشی هوشمند ارسال کند.

این حسگر از یک پلیمر با سنتز آسان ساخته شده که روی الکترودهایی لمینت و از حسگر خازنی برای تشخیص آمین های بیوژنیک تولید شده توسط غذاهای غنی از پروتئین استفاده می کند. وزن این حسگر حدود 2 گرم و اندازه آن 0.3 اینچ (2 سانتی متر مربع) است. حسگر مذکور از فناوری ارتباط میدانی نزدیک (NFC) با تراشه ها استفاده کرده و با تلفن هوشمند جفت می شود و اطلاعات مربوط به اندازه گیری ها را به صورت بی سیم و آنی از طریق آنتن ارسال می کند. تراشه زمانی انرژی دریافت می کند که یک گوشی هوشمند سازگار با NFC در نزدیکی حسگر قرار گیرد.

آزمایش این حسگر موفقیت آمیز بوده و انتظار می رود برنامه ریزی برای تولید آن در آینده نزدیک آغاز شود.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
وبگردی