کد خبر: ۳۵۸۷۵
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۰۰

تفکیک بافت سالم از تومور در حین جراحی ساده‌تر می‌شود

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد نانوذراتی که نشانگرهای زیستی سرطان را در بدن روشن می‌کنند ممکن است به هدایت پزشک در حین جراحی کمک کند.

به گزارش «نبض فناوری»، محققان دانشگاه ایلینویز معتقدند که جراحان سرطان به زودی ممکن است دید کاملی نسبت به تومورها در حین عمل جراحی داشته باشند. آنها می‌توانند چندین نشانگر زیستی مربوط به بیماری سرطان را به طور همزمان روشن کنند. نانوذرات فلورسنت، پیچیده شده در غشای گلبول‌های قرمز، قادرند تومورهای سرطانی را هدفمند و بهتر از رنگ‌های فعلی هدف قرار دهند. چنین نانوذراتی هنگام تابش نور به آنها قادرند تا دو سیگنال مختلف را ایجاد کنند که این سیگنال‌ها به پزشک امکان می‌دهند تا مرز میان تومور را از سلول‌های سالم تشخیص دهند.

ویکتور گروف، رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «این عوامل تصویربرداری را می‌توان با دوربین‌های فعلی که برای تشخیص در زمان واقعی در طول عمل جراحی استفاده می‌شود، ترکیب کرد.»

در این پروژه محققان نانوذراتی ساختند که سیگنالی دوگانه ایجاد می‌کند. گروف می‌گوید: «اگر می‌خواهید تمام بخش سرطانی را پیدا کنید، تصویربرداری از یک نشانگر تجاری کافی نیست. اگر دو یا سه نشانگر تجاری استفاده کنید، احتمال از بین بردن تمام سلول‌های سرطانی افزایش می‌یابد و احتمال نتیجه بهتر برای بیماران وجود خواهد داشت.»

به طور سنتی، یک جراح تومور را از بین می‌برد و آن را برای ارزیابی به یک آسیب‌شناس می‌فرستد، فرایندی که می‌تواند ساعت‌ها تا روزها طول بکشد. عوامل تصویربرداری نیز که به بدن وارد می‌شوند به سرعت از طریق کبد از بدن جمع‌آوری می‌شوند.

این گروه در بررسی‌های خود دریافت که نانوذرات که با گلبول‌های قرمز پوشیده شده‌اند می‌توانند طولانی‌تر در بدن باقی بمانند و تا چند روز در بدن گردش کنند. با این کار میزان جذب در کبد به حداقل رسیده و گردش طولانی‌تری در بدن دارد. این گروه از این فناوری روی موش‌های آزمایشگاهی استفاده کرده و سیگنال‌های قوی‌تری نسبت به رنگ‌های رایج به دست آوردند.

دو نشانگر زیستی که توسط عوامل تصویربرداری جدید مورد هدف قرار می‌گیرند، یکی شامل مواردی است که در مراحل اولیه سرطان شیوع دارد و دیگری از مواردی است که در آخرین‌ مرحله رشد سرطان شیوع دارد، که به احتمال زیاد متاستاتیک است. محققان دریافتند که پروب‌های آنها در تشخیص بافت سرطانی از بافت سالم و همچنین تمایز دو سیگنال از یکدیگر مؤثر هستند.

ارسال نظرات
به شکل یک سیگنال الکتریکی؛ کشف جی پی اس در مغز انسان
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 19 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین به سمت صعود حرکت می‌کند؟
با ثبت شکایت در دادگاه فدرال؛ تیک تاک در مقابل کاخ سفید قد علم کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 18 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین صعودی ماند؟
دسترسی به اطلاعات پرسنل؛ وزارت دفاع انگلیس هک شد
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
وبگردی