کد خبر: ۳۵۹۷۴
|
۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

تاثیر ید رادیواکتیو یا جراحی روی درمان پرکاری تیروئید

دانشمندان متوجه شدند که استفاده از ید رادیواکتیو یا جراحی با افزایش بقا دربیماران با تیروئید پرکار مرتبط است.

به گزارش «نبض فناوری»، مدیکال اکسپرس اعلام کرد، بر اساس تحقیقاتی که روز شنبه در ENDO 2023، نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در شیکاگو ارائه شد، درمان پرکاری تیروئید مانند ید رادیواکتیو یا جراحی با کاهش خطر مرگ همراه بود.

کریستین بوئلرت، استاد غدد درون ریز دانشگاه بیرمنگام انگلستان گفت: «پرکاری تیروئید شایع و با پیامدهای نامطلوب قلبی و متابولیکی طولانی مدت همراه است و انتخاب درمان بهینه برای آن هنوز نامشخص است.»

وی و همکارانش 55هزار و318 بیمار مبتلا به پرکاری تیروئید تازه تشخیص داده شده را شناسایی کردند که تحت درمان با داروهای پرکاری تیروئید (77.6درصد)، ید رادیواکتیو (14.6درصد)، یا تیروئیدکتومی (7.8درصد) بودند.

آنها همه علل مرگ و میر، حوادث قلبی عروقی نارسایی قلبی یا سکته مغزی و چاقی پس از درمان را بررسی کردند. میانگین پیگیری تقریباً 12 سال بود.

براساس داده‌ها، میانگین بقای افرادی که تحت درمان با داروهای تیروئید قرار گرفتند، 12 سال بود. بقا در کسانی که تحت درمان با ید رادیواکتیو بودند 1.7 سال و در تیروئیدکتومی(جراحی) 1.1 سال افزایش یافت.

این یافته ها فرآیندهای تصمیم‌گیری برای بیماران و پزشکان را هنگام در نظر گرفتن گزینه‌های درمانی بهینه مشخص می‌کنند و احتمالاً بر دستورالعمل‌های بالینی در آینده تأثیر خواهند گذاشت.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی