کد خبر: ۳۵۹۹۴
|
۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

نگرانی بزرگترین گروه مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا در مورد هوش مصنوعی

بزرگترین گروه مصرف کنندگان اتحادیه اروپا که در مورد هوش مصنوعی نگران است، خواستار انجام تحقیقات فوری در مورد خطرات آن شد.

به گزارش «نبض فناوری»، رویترز اعلام کرد، رگولاتورهای اروپایی در مورد نحوه تنظیم هوش مصنوعی (استفاده تجاری و غیرتجاری) بر سر دوراهی قرار دارند و امروز بزرگترین گروه مصرف کنندگان اتحادیه اروپا، BEUC، گفت:« تحقیقات فوری در مورد خطرات هوش مصنوعی مولد را آغاز کنید.»

این گروه متشکل از 46 سازمان مصرف کننده مستقل از 32 کشور است و به عنوان بزرگترین گروه مصرف کننده اتحادیه اروپا شناخته می شود. نقش اصلی این گروه حمایت از منافع مصرف کنندگان اروپایی است.

هوش مصنوعی مولد مانند چت‌جی‌پی‌تی انواع امکانات را برای مصرف کنندگان به وجود آورده است، اما نگرانی های جدی در مورد اینکه چگونه این سیستم ها ممکن است مردم را فریب دهند و به آنها آسیب برسانند وجود دارد.

«اورسولا پاچل» معاون مدیر کل BEUC در بیانیه ای گفت: «هوش مصنوعی می تواند برای انتشار اطلاعات نادرست، تداوم تعصبات موجود که تبعیض را تشدید می کند یا برای تقلب مورد استفاده قرار گیرد. ما از مقامات ایمنی، داده‌ها و حمایت از مصرف‌کننده می‌خواهیم که تحقیقات را از هم‌اکنون آغاز کنند و بیکار نمانند تا همه انواع آسیب‌های مصرف‌کننده قبل از اقدام شناسایی شود. این قوانین برای همه محصولات و خدمات اعمال می‌شود، خواه مبتنی بر هوش مصنوعی باشند یا نباشند و مقامات باید آنها را اجرا کنند.»

این گروه این فراخوان را همزمان با گزارش یکی از اعضای خود در نروژ مبنی بر اینکه هوش مصنوعی آسیب هایی را به مصرف کننده وارد می کند و مسائل مشکل ساز متعددی را مطرح می کند اعلام کرد.

در حالی که برخی از فن‌آوران زنگ خطر را در مورد هوش مصنوعی به‌عنوان ابزاری برای انقراض انسان به صدا در می‌آورند، بحث در اروپا بیشتر در مورد تأثیرات هوش مصنوعی در زمینه‌هایی مانند اطلاعات نادرست دسترسی عادلانه به خدمات و رقابت بوده است.

برای مثال، برخی از توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی از جمله شرکت‌های فناوری بزرگ سیستم‌ها را از بررسی دقیق خارج کرده‌اند که این درک نحوه جمع‌آوری داده‌ها یا عملکرد الگوریتم‌ها را دشوار می‌سازد.

اتحادیه اروپا تا سال 2021، به طور خاص از برنامه های کاربردی هوش مصنوعی پرخطر صحبت می کرد و حدود 300 سازمان با هم متحد شدند تا از ممنوعیت کامل برخی از اشکال هوش مصنوعی دفاع کنند.

«مارگارت وستاگر» رئیس رقابت اتحادیه اروپا، در هفته گذشته، به طور خاص در سوگیری هوش مصنوعی هنگام اعمال در حوزه‌های حیاتی مانند خدمات مالی، صحبت کرد.

نظرات او درست پس از تصویب قانون رسمی هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بیان شد که به طور موقت برنامه های هوش مصنوعی را به دسته هایی مانند غیرقابل قبول، پرخطر و محدود تقسیم می کند و طیف وسیعی از پارامترها را پوشش می دهد تا مشخص شود در کدام دسته قرار می گیرند.

این قانون زمانی که اجرا شود، اولین تلاش جهان برای تلاش برای تدوین نوعی درک و اجرای قانونی در مورد نحوه استفاده تجاری و غیرتجاری هوش مصنوعی خواهد بود.

گام بعدی این است که اتحادیه اروپا با کشورهای جداگانه در این اتحادیه تعامل و شکل نهایی این قانون را مشخص کند. اتحادیه می خواهد این روند را تا پایان سال جاری نهایی کند.

پاچل در بیانیه خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا باید مطمئن شود که این قوانین از مصرف کنندگان محافظت می‌کند. همه سیستم‌های هوش مصنوعی، از جمله هوش مصنوعی مولد، نیاز به بررسی عمومی دارند و مقامات دولتی باید دوباره کنترل خود را بر آنها اعمال کنند. قانونگذاران باید بخواهند که خروجی هر سیستم هوش مصنوعی مولد برای مصرف کنندگان ایمن، منصفانه و شفاف باشد.

منبع/ فارس

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وبگردی