کد خبر: ۳۶۰۱۷
|
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

نفوذ تراشه‌های چینی در سازمان‌های دولتی آمریکا

از شواهد موجود و اطلاعات به دست آمده به نظر می‌رسد بر خلاف تمایل و خواست آمریکا، تراشه‌های رمزنگاری مشکوک چینی به سازمان‌های دولتی ایالات متحده و همچنین سازمان‌های نظامی بین المللی راه پیدا کرده‌اند.

به گزارش «نبض فناوری»، وایرد اعلام کرد، به نظر می‌رسد که تراشه‌های رمزنگاری مشکوک چینی به آژانس‌های دولتی ایالات متحده و سازمان‌های نظامی بین‌المللی راه یافته‌اند.

این کلیدهای رمزنگاری با الگوریتم‌های پیشرفته خود از اطلاعات محرمانه در اختیار سازمان‌هایی مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو)، ناسا، نیروی دریایی ایالات متحده و ارتش بریتانیا محافظت می‌کنند و طبق گزارش‌ها، همگی از تراشه‌های میکروکنترل رمزنگاری ارائه شده توسط شرکت چینی هوالان میکروالکترونیکز(Hualan Microelectronics) استفاده می‌کنند که با نام Sage Microelectronics نیز شناخته می‌شود.

این شرکت در سال ۲۰۲۱ توسط دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی(BIS) ایالات متحده به «فهرست موجودیت»(Entity List) ایالات متحده اضافه شد. فهرست موجودیت، همه شرکت‌هایی را که ایالات متحده تحریم کرده است شامل می‌شود.

شرکت «هوالان» نیز به دلیل «دستیابی و تلاش برای به دست آوردن اقلام ساخت ایالات متحده در حمایت از نوسازی نظامی برای ارتش آزادیبخش خلق [چین]» به این فهرست اضافه شده بود.

ایالات متحده با شرکت‌های چینی که روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین دارند که تقریباً همه شرکت‌ها در سرزمین اصلی چین را شامل می‌شود، اختلاف دارد.

شرکت‌های چینی دیگری که در فهرست این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند عبارتند از هوآوی، استارت‌آپ هوش مصنوعی SenseTime، تامین‌کننده پهپاد DJI و غیره، زیرا ایالات متحده در مورد سیاست‌های خود در رابطه با فناوری چین سخت می‌گیرد.

طبق گزارش پایگاه وایرد، سوابق نشان می‌دهد که سازمان‌های دولتی ایالات متحده از اداره هوانوردی فدرال گرفته تا اداره مبارزه با مواد مخدر و نیروی دریایی ایالات متحده، هارد دیسک‌های رمزگذاری شده‌ای را خریداری کرده‌اند که از این تراشه‌ها نیز استفاده می‌کنند.

این اتفاق ممکن است به این دلیل باشد که این تراشه‌ها توسط اینیتیو(Initio)، یکی از شرکت‌های تابعه هوالان عرضه شده‌اند. اینیتیو در سال ۲۰۱۶ توسط هوالان خریداری شد و دفتر مرکزی آن در تایوان است و تراشه‌های تولیدی آن با برند Initio عرضه می‌شوند.

این گزارش همچنین می‌گوید که چینی‌ها ممکن است چیزی پنهان در این تراشه‌ها گذاشته باشند که به دولت چین اجازه می‌دهد به صورت مخفیانه اسرار آژانس‌های غربی را رمزگشایی کند.

در حالی که چنین چیزی تاکنون پیدا نشده است، پژوهشگران امنیتی هشدار می‌دهند که اگر هم وجود داشته باشد، تشخیص آن تقریبا غیرممکن خواهد بود.

داکوتا کری، پژوهشگر چینی در شورای آتلانتیک(اندیشکده مستقر در واشنگتن) در مصاحبه با وایرد می‌گوید: اگر شرکتی در فهرست محدودیت تجاری آمریکا با هشدار خاصی مانند این حاضر است، به این دلیل است که دولت ایالات متحده می‌گوید این شرکت فعالانه از توسعه نظامی کشور دیگری حمایت می‌کند. این به این معنی است که شما نباید از آنها خرید کنید، نه فقط به این دلیل که پولی که خرج می‌کنید به شرکتی می‌رسد که از این درآمدها برای پیشبرد اهداف نظامی کشور دیگر استفاده می‌کند، بلکه به این دلیل که نمی‌توانید به آن محصول اعتماد کنید.

امیلی واینستین، پژوهشگر مرکز امنیت و فناوری نوظهور دانشگاه جورج‌تاون نیز در مصاحبه با وایرد گفت: این تا حدودی به عنوان یک فهرست سیاه استفاده می‌شود. این فهرست باید یک هشدار قرمز یا شاید زرد برای هر کسی در دولت ایالات متحده باشد که با این شرکت کار می‌کند.

یکی از سخنگویان این دفتر گفت که اگرچه شرکتی مانند اینیتیو از نظر فنی تحت تأثیر فهرست محدودیت تجاری نیست، اما وابستگی به یک شرکت در این فهرست باید به عنوان یک «هشدار» در نظر گرفته شود.

با پرواز بالن‌های مشکوک چینی بر فراز حریم هوایی ایالات متحده و ادعاهای جدید مبنی بر جاسوسی اپلیکیشن‌های چینی از شهروندان آمریکایی، روابط دیپلماتیک بین دو کشور آسیب دیده است و این گزارش نیز به شعله‌ور شدن آن می‌افزاید.

منبع/ ایسنا

برچسب ها: ناسا تراشه تحریم
ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی