کد خبر: ۳۶۰۲۹
|
۰۱ تير ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

درمانی جدید برای دیابت

دانشمندان سلول‌های انسانی را برای ساختن انسولین هک کردند و دیابت را در موش‌ها معکوس کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»  دانشمندان سلول‌های معده انسان را به بافت‌هایی تبدیل کرده‌اند که انسولین را در پاسخ به افزایش سطح قند خون آزاد می‌کنند؛ دستاوردی که نوید روشی موثر برای مدیریت شرایطی مانند دیابت نوع ۱ را می‌دهد. این آزمایش که توسط محققان پزشکی ویل کورنل در آمریکا انجام شد، نشان داد که پیوند سلول‌های ترشح کننده انسولین معده (GINS) دیابت را در موش‌ها معکوس می‌کند. سلول‌های بتا پانکراس به طور معمول کار آزاد کردن هورمون انسولین را در پاسخ به افزایش سطح قند در خون انجام می‌دهند. در افراد مبتلا به دیابت، این بافت‌ها آسیب می‌بینند یا از بین می‌روند و توانایی آن‌ها برای انتقال گلوکز به سلول‌ها را برای سوخت و ساز را به خطر می‌اندازند.در حالی که سلول‌های GINS سلول‌های بتا نیستند، می‌توانند عملکرد آن‌ها را تقلید کنند. بافت روده سلول‌های بنیادی زیادی دارد که می‌توانند به انواع سلول‌های دیگر تبدیل شوند و به سرعت تکثیر می‌شوند. امید این است که افراد مبتلا به دیابت بتوانند سلول‌های بنیادی روده خود را به سلول‌های GINS تبدیل کنند و خطر رد شدن پیوند را محدود کنند. جو ژو، دانشیار پزشکی بازساختی در پزشکی ویل کورنل در نیویورک می‌گوید: "معده سلول‌های ترشح‌کننده هورمون خود را می‌سازد و سلول‌های معده و سلول‌های پانکراس در مرحله جنینی رشد و نمو در مجاورت یکدیگر قرار دارند، بنابراین از این نظر کاملاً تعجب‌آور نیست که سلول‌های بنیادی معده می‌توانند به آسانی به سلول های بتا مانند ترشح کننده انسولین تبدیل شوند." دانشمندان سال‌هاست که در تلاش بوده‌اند تا چیزی شبیه به این کار را انجام دهند، بدون اینکه موفقیت واقعی داشته باشند. در این تحقیق، این تیم سه پروتئین خاص را در سلول‌هایی که بیان ژن را کنترل می‌کنند، به ترتیب خاصی فعال کردند تا تبدیل به سلول‌های GINS شوند. فرآیند برنامه ریزی مجدد بسیار کارآمد است و زمانی که سلول‌ها در خوشه‌های کوچکی به نام ارگانوئیدها رشد کردند، نسبت به گلوکز حساسیت نشان دادند. سپس آن‌ها توانستند اثرات طولانی مدتی بر دیابت در موش نشان دهند. محققان می‌گویند تولید سلول‌های GINS از سلول‌های معده فرآیند چندان پیچیده‌ای نیست. این اتفاق تنها به چند روز زمان نیاز دارد و این ارگانوئیدهای جدید می‌توانند براساس آزمایش‌های خود تا ماه‌ها پس از پیوند باقی بمانند.

محققان در گزارش خود خاطرنشان کردند که ارگانوئیدهای ترشح کننده انسولین معده (GINS) 10 روز پس از القاء، به گلوکز واکنش نشان دادند. آن‌ها پس از پیوند تا زمانی که ما آن‌ها را ردیابی کردیم (۶ ماه) پایدار بودند، انسولین انسانی ترشح کردند و دیابت را در موش‌ها معکوس کردند. هورمون انسولین در تنظیم گلوکز خون بسیار مهم است. بدون سطوح کافی ما در معرض خطر انواع عوارض سلامتی قرار می‌گیریم. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با دیابت زندگی می‌کنند و عمدتاً از تزریق انسولین برای کمک به کنترل سطح گلوکز استفاده می‌کنند. اگرچه هنوز روزهای بسیار ابتدایی برای این روش است؛ اما می‌تواند بدن را قادر به مدیریت طبیعی‌تر سطح انسولین کند. محققان به چندین تفاوت بین بافت معده انسان و موش اشاره می‌کنند که باید در مطالعات آینده به آن‌ها پرداخته شود، در حالی که سلول‌های GINS نیز باید در برابر حمله سیستم ایمنی کمتر آسیب پذیر شوند. هر چند نشانه‌های اولیه امیدوار کننده هستند. این تحقیق به تعدادی از روش‌هایی که دانشمندان به دنبال مقابله با دیابت هستند، از جمله بهبود رژیم غذایی و تغییر روشی که انسولین به بدن می‌رسد، اضافه می‌کند. ژو می‌گوید: " این مطالعه اثبات یک مفهومی است که به ما یک پایه محکم برای ایجاد یک درمان مبتنی بر سلول‌های خود بیمار برای دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 شدید می‌دهد."

برچسب ها: دیابت مدیریت سلول
ارسال نظرات
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
وبگردی