کد خبر: ۳۶۰۴۵
|
۰۲ تير ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰
در طول پیاده‌روی فضایی فضانوردان روس انجام گرفت؛

رهاسازی قطعاتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

فضانوردان روسی تجهیزات قدیمی ایستگاه فضایی بین‌المللی را در یک پیاده‌روی در فضا رها کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، دو فضانورد روس در روز پنجشنبه (۲۲ ژوئن) ۶ ساعت را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی گذراندند و با برداشتن و رهاسازی سه دستگاه غیر ضروری که شامل یک آزمایش علمی می‌شد، فضای بیرونی این آزمایشگاه در حال گردش را تمیز کردند.

سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev)، فرمانده ماموریت اکسپدیشن ۶۹ و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) مهندس پرواز، هر دو از سازمان فضایی فدرال روسیه روسکاسموس، در ساعت ۱۰:۲۴ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۷:۵۴ به وقت ایران) در روز پنجشنبه از ماژول پویسک ایستگاه فضایی خارج شدند.

این پیاده‌روی فضایی علاوه بر رهاسازی یک سخت‌افزار شامل نصب پایه‌ای جدید برای تجهیزات تله‌متری پرسرعت و همچنین بازیابی یک آزمایش برخورد ریز شهاب‌سنگ بود که برای چندین سال در خارج از ایستگاه فضایی نصب شده بود.

رهاسازی قطعاتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

پروکوپیف و پتلین کار سریعی برای تغییر مسیر کابل‌ها و قطع یک واحد رله‌ی داده و یک فرستنده تله‌متری انجام دادند و همچنین سخت‌افزاری برای آزمایش فعالیت لرزه‌ای روی زمین را جداسازی کردند و در نهایت هر کدام را برای دفع نهایی به سمت دریا پرتاب کرده تا در جو زمین بسوزند.

در حالی که پروکوپیف آماده‌ی پرتاب یکی از موارد به فضا بود، مسئول بخش کنترل ماموریت در مسکو به او گفت: با آن خداحافظی کنید. روحش شاد.

این آزمایش که Seismoprognoz نام دارد، در خارج از ماژول خدماتی زیوزدا (Zvezda) در طی یک پیاده‌روی فضایی اکسپدیشن ۳۸ در روز ۲۷ دسامبر سال ۲۰۱۳ یعنی تقریبا ۱۰ سال قبل، نصب شده بود. مانند سایر قطعات این آزمایش قدیمی نیز از پشت ایستگاه فضایی در جهتی پرتاب شد که اطمینان حاصل شود که هرگز نمی‌تواند با ایستگاه برخورد کند.

این رهاسازی‌ها راه را برای نصب سخت‌افزاری جدید باز کردند.

رهاسازی قطعاتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

فضانوردان همچنین تصاویری با وضوح بالا از یک آنتن با داده‌های بالا در انتهای ماژول زیوزدا ثبت کردند.

این دو فضانورد سپس به طرف مقابل ماژول زیوزدا رفتند تا وظایف خود را برای این پیاده‌روی‌ فضایی به پایان برسانند. آن‌ها یکی از پنجره‌های ماژول را با استفاده از چند حوله تمیز کردند و سپس آن‌ها را بیرون انداختند و یک آزمایش علمی نهایی را بازیابی کردند که یک بسته‌ نمونه‌ی زیستی در نزدیکی هوابند ماژول پویسک (Poisk) بود.

پیاده‌روی فضایی در ساعت ۱۶:۴۸ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۰:۱۸ به وقت ایران) به پایان رسید و پروکوپیف و پتلین پس از ۶ ساعت و ۲۴ دقیقه کار در خلأ فضا به داخل ماژول پویسک بازگشتند.

با تکمیل پیاده‌روی فضایی روز پنجشنبه، پروکوپیف اکنون ۴۸ ساعت و ۴۰ دقیقه را خارج از ایستگاه فضایی گذرانده است. پتلین نیز پنج پیاده‌روی فضایی انجام داده است که همگی با پروکوپیف و در مجموع طی ۳۳ ساعت و ۹ دقیقه انجام شده است.

رهاسازی قطعاتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی